Soulflix is een gloednieuw internetplatform dat niet aan censuur doet en gaat voor het vrije woord. De tegenhanger van de bestaande grote streamingsdiensten wil geen polarisatie, maar juist mensen met elkaar in gesprek laten blijven. Soulflix wil een stokje steken voor verdeel- en heerspolitiek en samen sterker staan, aldus medeoprichter Paul van der Sluijs. Daarvoor is een soort ‘Netflix’-platform in het leven geroepen met eigen producties en daarin comedy, muziek en infotainment. Dat alles verpakt in professionele programmaformats voor series, films, radio, podcasts, docu’s en nog meer. Daarmee wil het platform kennis delen, waardoor iedereen rijker, slimmer en sterker wordt. Soulflix wil niet alleen maar de controverse opzoeken en mainstreammedia counteren. Het platform is ook een visueel mediapark dat potentiële omroepen kan faciliteren met professionele camera’s en de eigen studio in Aalsmeer. In vakkundig uitgeruste studioruimtes elders kan muziek worden opgenomen en er wordt gewerkt met ervaren artiesten, acteurs en producenten. Alles is ‘grassroots’ opgezet, vanuit de eigen portemonnee. Donaties of andere vormen van ondersteuning zijn natuurlijk welkom om te kunnen blijven draaien en om talent financieel te ondersteunen.

“Technisch evenaren we Youtube of Tiktok, maar wij houden de grote industrieën buiten de deur, daar waar big tech onafhankelijke denkers en content makers buiten de deur houdt”, aldus Paul. Je mag hem initiatiefnemer van het platform noemen, maar wat hij in zijn hoofd al had gebouwd had hij zonder zijn “prachtige team” nooit vertaald gekregen naar wat het nu is. Hij had daarvoor noch de technische kennis, noch de financiën, maar kan wel enthousiasmeren, visualiseren, netwerken en partijen bij elkaar brengen. En bij het opzetten van de Soulflix Originals (de eigen producties van Soulflix) komt zijn media-achtergrond goed van pas. Het hele ontstaan van Soulflix vond hij een magische belevenis vol synchroniciteit die nog altijd voortduurt. “Kennelijk was de timing juist om nu met een volwaardig alternatief te komen voor bestaande grote streamingdiensten als Youtube, Tiktok en Spotify en de uniforme mainstream programmering”, zegt hij. “Je hebt geen glazen bol nodig om te zien dat big tech, met de bestaande (politieke) macht, de komende jaren steeds meer gaat bepalen wat er op tv of op het internet mag verschijnen. We hebben dat de afgelopen jaren al gezien. Je ziet de realiteit bewijzen leveren dat het vrije woord in gevaar is en dat zal niet stoppen. Zelfs met je video’s uitwijken naar bijvoorbeeld de platforms Rumble of Odysee kan problemen opleveren. Onlangs werd Rumble uit de lucht gehaald in Frankrijk en was Telegram korte tijd verboden in Spanje. Met Soul­flix kan dat nooit gebeuren, omdat onze eigen contentservers ver buiten de Digital Service Act (DSA)-invloedssferen op een superveilige plek staan opgesteld.”

Paul is de architect, maar Soulflix is gebouwd door Don Alphonso, die ook de eerste versie van een bekende koop- en verkoopsite bouwde. Van Soulflix maakte hij een sterk en veilig fort, weet Paul. Ook juridisch kunnen ze de DSA – waarmee sinds de EU ‘illegale inhoud’ en ‘desinformatie’ wil aanpakken – omzeilen. “Wij zijn een veilige haven voor ieders content, en zonder meekijkers zoals bij de bestaande zoekmachines en andere internetplatforms. Ook zijn we voorstander van het ‘contant betalen’ en we willen wisselen naar de URA en de florijn (complementair geld naast de euro of dollar – red.) op het platform aantrekkelijk maken. We hebben onze eigen digitale munt: de SDFC (Soulflix Digital Freedom Currency) waarmee je – net als met de florijnen – Soulflixcontent kunt afrekenen. Op Ubuntu-wijze, met de menselijke maat, delen we reclame-inkomsten met aanbieders van video’s en andere producten. Aanbieders van exclusieve content, die in aanmerking komen voor onze premium service, delen ook mee in de inkomsten die komen van ­premium leden. We hebben ook een winkel, de Bazaar, waarin iedereen zijn producten en diensten kan aanbieden en events als workshops, festivals, concerten en lezingen in de etalage kan zetten – inclusief ticketservice. Dat hebben we allemaal heel gebruiksvriendelijk gemaakt: jij plaatst je content op de website, wij doen de rest. We willen hiermee creatievelingen ontzorgen. Velen willen een boodschap overbrengen, maar hebben geen goed inkomstenmodel. Hopelijk kan Soulflix hen soelaas bieden. Op termijn krijgen we ook een marktplek voor eigen handel buiten de banken en overheid om.”

Don: “Ik zag hoe vanaf 2020 filmpjes en berichten van Youtube (van Google), Linkedin, Facebook en Twitter werden verwijderd, die niet pasten in het narratief van de overheid of big pharma. Al die sociale media staan ten dienste van, en zijn opgezet door, het militair-industrieel complex. Er wordt ons verteld hoe al die sociale media zijn ontstaan: op zolderkamertjes of in een kleine garage, maar de oprichters hebben allemaal forse geldbedragen achter zich gehad. Ze doen allemaal aan datamining. Je weet: als iets op internet gratis is, ben jij het product. Dat geldt niet voor Soulflix. Anderhalf jaar geleden kwam ik Paul tegen. We bleken dezelfde ideeën te hebben. We maakten iets geheel nieuws: Soulflix, een soort wakker Netflix – met een hele goeie firewall, ze komen er niet in. Opvallend is dat het tegenwoordig gerichte aanvallen zijn door echte mensen, geen random attacks door robots. We zijn kennelijk belangrijk geworden, haha! Ons platform werkt niet zonder Eric Ten Hoopen, onze financiële en marketingman en Lien, onze social media marketing-expert. Onze ondernemersachtergrond heeft grote invloed op de inhoud en koers van Soulflix, dat meer is dan een website, meer dan Youtube zonder algoritmes of censuur. We willen verbinding, want we zijn allemaal mensen met dezelfde wensen. De nieuwe wereld begint online. En dat gaat dwars door de oude wereld heen. We kunnen elkaar online vinden en daarna in het echt. Soulflix is bouwen aan de nieuwe wereld: we zijn van het volk, voor het volk en door het volk.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor de nieuws brief!


1 keer per dag de belangrijkste berichten,
1 keer per week de belangrijkste headlines,
en de nieuwste uitzendingen van hnmda,
zo in je postvakje... zeg nu ja....