De strijd om busbouwer Van Hool in Koningshooikt nadert zijn eindpunt. De aanvraag van het faillissement werd vorige dinsdag nog met een week uitgesteld, om de curatoren meer tijd te geven voor een vlotte doorstart. Begin volgende week, wellicht maandag, wordt het faillissement aangevraagd en de naam van de overnemer bekendgemaakt. Meerdere bronnen zeggen dat het waarschijnlijk het consortium VDL Groep met de Duitse trailerbouwer Schmitz Cargobull wordt. Voor de andere kandidaat, Dumarey Group, slinken de kansen. De kleine derde kandidaat Vlastuin heeft al afgehaakt.

VDL en Cargobull zouden volgens onze informatie veel minder jobs willen redden dan Marc Zwaaneveld, crisismanager bij Van Hool, in zijn herstelplan had uitgetekend. In zijn plan zouden 1.400 medewerkers hun job behouden, en moesten er 1.100 vertrekken. De productie van bussen zou nagenoeg integraal naar Noord-Macedonië gaan, stadsbussen zouden niet meer gemaakt worden.

Vooral de merknaam

Zowel VDL als Cargobull heeft al administraties, fabrieken en onderzoekscentra die niet zo ver liggen van Koningshooikt, waardoor het de productiesite van Van Hool in die deelgemeente van Lier veel minder nodig heeft. Zo heeft VDL net een nieuwe fabriek gebouwd in Roeselare voor de productie van elektrische stadsbussen, en heeft het ook een belangrijke fabriek in het Nederlandse Valkenswaard. Zijn hoofdkwartier ligt in Eindhoven. VDL zou de Van Hool-bussen vooral in Noord-Macedonië laten bouwen, en weinig activiteiten in Koningshooikt laten doorgaan.

Ook de Duitse opleggerbouwer Schmitz Cargobull wil alleen nog beperkte oplages van trailers in Koningshooikt assembleren. Een groot deel van de site zou niet gebruikt worden door de overnemers, maar als vastgoed herontwikkeld. Het consortium aast dus vooral op de merknaam Van Hool, de patenten en de buitenlandse activiteiten: de nieuwe fabriek in Noord-Macedonië, net als de participatie van 40 procent in de Amerikaanse busverdeler ABC.

Dumarey Group belooft in België wel meer jobs te redden dan VDL en Schmitz. De West-Vlaamse ondernemer Guido Dumarey wilde eerst zelfs meer jobs redden dan opgenomen in het plan-Zwaaneveld, maar die garanties zijn de voorbije dagen afgezwakt. Nu is hij van plan werknemers eerst maar enkele dagen per week te laten werken. Daarna zou hij in functie van de toelevering van onderdelen het aantal werkdagen en werknemers verhogen.

Te hoog prijskaartje

Maar Dumarey Group lijkt stilaan af te haken. De holding zou een groot probleem hebben met de prijs die op de waarde van de inboedel – gronden, gebouwen, merknaam en inventaris – wordt geplakt: 200 miljoen euro. Die som dient voor de schuldeisers van Van Hool, met de banken op kop. Daardoor hebben de banken ook nog steeds hun zegje in de doorstart van de busproducent.

Het bedrijf, met zetel in Sint-Martens-Latem, betwist die prijs, omdat er bodemvervuiling is vastgesteld op een deel van de 50 hectare grote site van het bedrijf in Koningshooikt. Net zoals op veel oude bedrijfssites – Van Hool bouwt op die plek al 70 jaar bussen – zijn er vervuilende stoffen in de bodem gelekt. Voor Dumarey Group moet de Vlaamse regering tussenkomen in de saneringskosten, of moet de prijs lager.

Van Hool in zwaar weer

Boven op de 200 miljoen euro voor de inboedel moeten de overnemers ook werkkapitaal vrijmaken, om in de eerste maanden lonen en leveranciers te betalen. Daardoor komt de prijs van de doorstart ver boven de 200 miljoen euro te liggen. Voor een bedrijf als Dumarey Group, dat eind vorig jaar over 70 miljoen cash beschikte en 140 miljoen schulden had, is dat een stevig bedrag. Het Oost-Vlaamse bedrijf zou volgens meerdere bronnen gezegd hebben dat als het maandag niet kan doorstarten, het niet langer geïnteresseerd is.

Bij de vakbond voelen ze de bui al hangen. “We willen geen scenario waarbij de overnemer alleen geïnteresseerd is in de technologie van Van Hool, het merk en de klantenportefeuille, om die dan te integreren in zijn eigen productiesites. De historisch vervuilde grond mag niet als excuus gebruikt worden om weg te trekken van de huidige site. We willen een overnemer die maximaal jobs behoudt”, zegt Hans Vaneerdewegh, vakbondssecretaris bij het ABVV. Hij wijst ook op de verantwoordelijkheid van de Vlaamse overheid en de banken, die industriële jobs in de winstgevende trailerdivisie zomaar laten verdwijnen naar buurlanden.

Source: nieuwsblad.be

Door NieuwsBlad

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *