Volgens het Vlaams Verkeerscentrum stond er donderdagochtend zo’n 340 km file op Vlaamse autosnelwegen, bijna 500 kilometer over heel België. “Een bijzonder zware ochtendspits dus”, zegt Peter Bruyninckx van het Vlaams Verkeerscentrum. Naar de oorzaak is het niet lang zoeken: donderdagochtend is het altijd druk op de weg, maar deze keer kwam er ook nog eens felle regen bij.

Maar het kan nog erger. Vrijdagavond, start van het verlengde Pinksterweekend, zal het weer prijs zijn. Hoe erg het wordt, zal afhangen van het weer. Maar de start van een verlengd weekend staat gelijk met een zware avondspits.

Bij de start van het Hemelvaartweekend, woensdagavond 8 mei, kregen we de zwaarste avondspits van het jaar. Het was al laat ’s avonds toen de files opgelost raakten.

LEES OOK. Bijna 500 kilometer file door regenval: aanschuiven naar Brussel, Antwerpen en Gent uit zo goed als alle richtingen

Dus weten we waar we ons morgen, vrijdag, mogen aan verwachten. “In en rond Antwerpen begint de avondspits meestal al ’s middags”, zegt Bruyninckx. Dat zal nu niet anders zijn. Veel zal natuurlijk afhangen van het weer.

Vooral wie richting Ardennen trekt zal geduld moeten oefenen. “De Leonardtunnel, waar grote renovatiewerken aan de gang zijn, gaat vanaf 20.30 uur in beide richtingen dicht en dat tot dinsdagochtend. Dus ook wie maandag terugkomt, zal daar rekening moeten houden met grote vertragingen”, zegt Peter Bruyninckx.

Geen aquaplaning in Nederland

Op vraag van de politie werd donderdag op de dynamische borden langs de E314 tussen Leuven en Lummen gewaarschuwd voor aquaplaning. En ook bij het uitrijden van de Craeybeckxtunnel werd de snelheid verlaagd naar 70 km/u wegens watergladheid en opspattend water, een probleem dat ze opvallend genoeg in Nederland amper kennen. Hoe kan dat?

“In Nederland gebruikt men Zeer Open Asfalt (ZOA), een asfaltmengsel dat veel poriën bevat waardoor water dat erop valt doorheen het asfalt naar de zijkanten van de laag sijpelt. Onder deze laag ZOA wordt een ondoorlatende laag asfalt voorzien opdat het water niet verder naar de fundering zou infiltreren”, zegt Eric Van den Kerkhof van het Belgian Road Research Center.

Dat heeft zijn voordelen. Er vormen zich geen plassen op het asfalt waardoor er een sterk verminderde kans op aquaplanning is. Er is ook veel minder opspattend water, waardoor de chauffeurs een beter zicht op de weg hebben. En voor de omwonenden langs de weg is er het bijkomend voordeel dat het contactgeluid tussen band en verharding enkele decibels lager ligt.

“Wij gebruiken dat ook, maar veel minder dan de Nederlanders”, zegt Katrien Kiekens van het Vlaams Agentschap voor Wegen en Verkeer (AWV).

Duurder

Dat het ook het aantal files vermindert, is niet bewezen. Bovendien wordt de remafstand vergroot bij een noodstop omdat er minder contactpunten zijn tussen banden en asfalt, merkt Van den Kerkhof op. En in de winter zorgt het voor langere files in Nederland, want het strooizout loopt er tussen. “Het is ook duurder om aan te leggen en in onderhoud”, zeg Katrien Kiekens.

Open asfalt moet sneller vervangen worden. “Nederland heeft hiervoor de budgetten en vervangt de ZOA-laag gemiddeld om de 7 jaar. In België moet een asfaltlaag, bij gebrek aan budgetten, het dikwijls 20 jaar of langer uithouden”, volgens Van den Kerkhof.

Door NieuwsBlad

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *