Foto: Unsplash/Jelle

Help door dit artikel met anderen op je socials te delen!

Albert Heijn gaat als eerste supermarktketen de CO2-uitstoot vermelden op de verpakking van producten van het eigen merk.

De supermarkt gaat de CO2-equivalent (CO2e) vermelden op 130 producten, waaronder eieren. Dat wordt langzaam maar zeker aangevuld met meer producten zoals groente en fruit.

—Lees verder na dit advertentieblokje—

https://www.hetnieuwsmaardananders.nl/wp-content/uploads/2024/04/vermelding-co2-uitstoot-op-producten-albert-heijn-wekt-huiver-het-is-heel-griezelig-3.png

Albert Heijn wil op die manier laten zien welk product de hoogste uitstoot heeft zodat mensen een duurzamere keuze kunnen maken.

Internationale duurzaamheidsagenda

De supermarkt gaat bovendien bij recepten in de Allerhande de ingeschatte klimaatimpact vermelden, om klanten te helpen ‘klimaatbewuster te kiezen en te koken’.

Albert Heijn wil in 2030 45 procent minder CO2e uitstoten in de keten. De supermarkt werd onlangs nog op de vingers getikt door de Autoriteit Consument & Markt (ACM) vanwege vage duurzaamheidsclaims.

De drijfveer is de internationale duurzaamheidsagenda, zo bevestigt Albert Heijn tegenover De Andere Krant. “Wij hebben ons hier al in 2021 aan gecommitteerd.”

SDG’s

Agenda 2030 blijkt dus opnieuw de katalysator voor een grote gedragsverandering van de bevolking, schrijft journalist David Boerstra voor de krant. “Alle instituten hebben zich verbonden aan de SDG’s, en zijn daardoor hun autonomie kwijtgeraakt.”

Op de website van Jumbo stond bijvoorbeeld: “Met onze activiteiten leveren wij een actieve bijdrage aan de Sustainable Development Goals (SDG’s) van de Verenigde Naties. Dit zijn de werelddoelen voor duurzame ontwikkeling waaraan Nederland zich heeft gecommitteerd.”

Heel griezelig

Diverse boerenvertegenwoordigers vermoeden dat de supermarktketens hiervoor subsidie ontvangen van de overheid. Albert Heijn ging niet in op de vraag, Jumbo ontkent ‘rechtstreekse subsidie’ vanuit de overheid te krijgen voor de ingeslagen koers.

Tweede Kamerlid Pepijn van Houwelingen vindt het ‘heel griezelig’ dat bedrijven als Albert Heijn zich aan de SDG-agenda hebben gecommitteerd, ten koste van de klanten en de aandeelhouders, zo zei hij in blckbx today.

(Video verwijderd? Klik hier…)

Over de auteur: Robin de Boer is economisch geograaf. Volg hem hier op Substack.

4.6
18
stemmen

Beoordeel dit artikel

Interessant

Vind je deze informatie interessant?
Deel het met kennissen op je Socials!

+

Meld je aan op onze gratis PUSH meldingen

Aanmelden

?

+

Volg ons op ons gratis Telegram kanaal

Volg Ons

?

+

Steun ons met een vrijwillige bijdrage

Doneer

?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *