🕒 Leestijd: 2 minuten

Wetenschappelijke experimenten zijn een hoofdbestanddeel van de menselijke vooruitgang. Academische onderzoekers moeten zich meestal houden aan regels en voorschriften met betrekking tot de ethiek van het uitvoeren van studies. Er is echter altijd een aantal onderzoeken geweest die veel verder gingen dan wat velen als ethisch beschouwen.

Psychologie reeks

Tegenwoordig zijn er strikte regels die moeten worden gevolgd bij het uitvoeren van dergelijke psychologische experimenten. De American Psychological Association (APA) heeft bijvoorbeeld een bindende gedragscode die moet worden gevolgd bij het uitvoeren van elk soort experiment. Onderzoekers zijn verplicht zich aan alles te houden, van toestemming tot vertrouwelijkheid van de experimenten.

Bovendien zijn er beoordelingscommissies en panels die verantwoordelijk zijn voor het versterken van deze strikte ethiek. Dat gezegd hebbende, waren de normen niet altijd zo streng. Dat is precies hoe enkele van de volgende controversiële psychologische experimenten werden uitgevoerd.

Het Facebook-experiment van 2012 zorgde voor veel opschudding onder verontwaardigde gebruikers. Bijna 700.000 Facebook-gebruikers werden onderworpen aan geheime psychologische tests om de effecten van verschillende soorten berichten te meten.

De details van het experiment kwamen naar voren in een wetenschappelijk artikel gepubliceerd in de Proceedings of the National Academy of Sciences . Uit de krant bleek dat Facebook, buiten medeweten van de gebruikers, had geknoeid met de nieuwsfeeds van bijna 700.000 mensen, waardoor ze een abnormaal laag aantal positieve of negatieve berichten te zien kregen. Het experiment was bedoeld om te bepalen of het bedrijf de emotionele toestand van zijn gebruikers kon veranderen.

Het experiment was bedoeld om te bepalen of het aantal positieve of negatieve reacties in een Facebook-nieuwsfeed enig effect zou hebben op de manier waarop de gebruiker zijn eigen pagina bijwerkte. 

Het nieuws over het onderzoek leidde tot verontwaardiging bij mensen die vonden dat ze in het geheim door het bedrijf waren gemanipuleerd.

De onderzoekers onthulden dat gebruikers van sociale media vatbaar waren voor ‘emotionele besmetting’, waarbij ze het soort inhoud nabootsten van anderen die op hun feed postten. Degenen die meer negatieve reacties te zien kregen, plaatsten bijvoorbeeld zelf ook meer negatieve reacties.

Hoewel de resultaten interessant waren, kreeg Facebook te maken met een storm van kritiek , waarbij velen het sociale-mediaplatform ‘angstaanjagend’ en ‘griezelig’ noemden. Over de ethiek van het experiment is sindsdien zwaar gedebatteerd. 

bron

(Help ons. Deel dit artikel a.u.b.)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *