Vanmorgen heel vroeg werd de sprintrace gereden van de Grand Prix van China. Het beloofde een mooi gevecht te worden omdat Max Verstappen vanaf P4 begon. Zouden er veel inhaalacties plaatsvinden? Zou het spannend worden? Ja, ja, en ja. Het enige deel waar het niet spannend was, was vooraan. Max reed vanaf de negende of tiende ronde vooraan. Bij het einde van de sprint – ronde 19 – had hij een voorsprong van 13 seconden op de nummer twee. Au!
Max begon vanaf plek vier aan de race. Na de eerste twee bochten lag hij op de derde plek. Pole sitter Lando Norris van McLaren maakte in gevecht met de nummer twee Lewis Hamilton van Mercedes namelijk een gruwelijke fout. Hij reed van de baan… kwam er wel op terug, maar toen was hij nog maar zesde of zevende.

Hamilton nam dus de leiding over, ook dankzij een erg goede start. Vervolgens leek het erop dat hij het gevecht kon aangaan met Fernando Alonso, die tweede was, van Aston Martin. Dat viel tegen. Langzaam maar zeker reed Hamilton namelijk weg bij de Spanjaard.

Opvallend genoeg kwam Max ernstig in de problemen. Zijn Red Bull functioneerde niet goed. Het gevolg? Carlos Sainz van Ferrari kwam erg dichtbij. Over de boardradio riep Max daarop dat zijn batterij weigerde op te laden. “Mode 8, Max, mode 8,” was de reactie van zijn rechterhand GP.
Dat werkte. Want vanaf dat moment kon Max de aanval openen op de twee oud-wereldkampioenen voor hem. Alonso moest eraan geloven, en vervolgens kwam hij dichter- en dichter bij Hamilton. Toen het gat iets van anderhalve seconde was maakte Hamilton, onder druk, een fout waardoor zijn wiel blokkeerde. Opeens zat Max direct achter hem. Daar wist hij – zoals altijd – op heerlijke wijze gebruik van te maken:

Max Verstappen overtaking Lewis Hamilton at the hairpin šŸ¤¦šŸ¼ā€ā™‚ļøšŸ˜¤

#F1Sprint #ChineseGP

Hierna reed Max razendsnel weg van Hamilton. Uiteindelijk eindigde de Mercedes-coureur 13 seconden achter de Nederlander. In een ronde of 9 a 10. Knetter. Echt, ongelooflijk. Ter illustratie: in ronde 14 reed Max een rondetijd van 1.40,90. Hamilton deed er 1.42,40 minuut over. Dat was een redelijk gemiddeld verschil. Hij pakte immers 13 seconden in 10 rondes, wat neerkomt op 1,3 seconde per ronde. Zoiets zie je bijna nooit.

Sainz het monster

Achter Max Ć©n Lewis was het heel leuk. Alonso hield namelijk iedereen lange tijd tegen. Het gevolg was dat er een grote trein vormde achter hem. Het was Alonso, Carlos Sainz van Ferrari, Sergio Perez van Red Bull, Charles Leclerc van Ferrari en Lando Norris van McLaren. Al die coureurs reden steeds minder dan een seconde van elkaar en hadden dus DRS.

Op de Ć©Ć©n of andere manier kon Alonso iedereen lange tijd achter zich houden terwijl het duidelijk was dat hij langzamer was dan… nou ja, dan iedereen. Sainz werd dan ook met de minuut bozer. Het resulteerde uiteindelijk in een schitterende inhaalactie. Hij pakte Alonso en dacht door te kunnen stomen naar Hamilton.

Helaas voor hem besloot Alonso terug te vechten. Met een knettergekke actie zette hij zijn bolide in die van Sainz. Daardoor verloren beide heren hun posities, want Perez was er als de kippen bij. De Mexicaan vloog beide Spanjaarden grijnzend en wuivend voorbij.
Die geschifte inhaalbotsing van Alonso leverde overigens wel weer leuke memes op. Maar dat geheel terzijde.

Checo doing double overtake on Sainz and Alonso

Perez op drie. Leclerc wilde daarop Sainz ook pakken, maar zijn teamgenoot liet hem niet voorbij. Sterker nog, Sainz gedroeg zich als een absoluut monster. Hij verdedigde hard, met ellebogen naar buiten.

Leclerc vloekte over de boardradio: “WTF was dat?!” riep Leclerc geschrokken. Vervolgens probeerde hij het nog een keer en leek Sainz weer bereid te zijn z’n teammaat in de prak te rijden. “We will talk about this after” zei Leclerc daarop.

En toen was hij boos. Het resultaat? Sainz’s auto was beschadigd en dus langzaam. Leclerc was boos… en besloot om er dan maar voorbij te gaan door over de curbs te rijden. Boem, bam, dag Carlos! Het kostte hem heel wat moeite, maar eerlijk is eerlijk: een boze Leclerc is blijkbaar een heel goede Leclerc. Want die inhaalactie was echt mooi.

In de tussentijd was Alonso afgevallen. Bij zijn kamikaze-actie tegen Sainz had hij z’n eigen bolide nog meer beschadigd dan die van z’n mede-Spanjaard. En dus moest hij naar binnen komen. Einde verhaal, game over.

Het podium was erg mooi: twee wereldkampioenen plus de nummer twee van vorig jaar stonden erop. Bovenaan Max, op de tweede plek Lewis, en daarna Perez. Red Bull vierde feest, Mercedes ook (zeker omdat Hamilton Ć©cht niet heel snel leek en morgen vrijwel zeker ernstig in de problemen komt tegen zowel McLaren als Ferrari)… en Sainz en Leclerc moesten met elkaar praten om de onderlinge geschillen op te lossen.

Een uur of wat na de race werd bekend dat Alonso een tijdstraf van 10 seconden heeft gekregen. Die zal hij moeten verwerken in de gewone race, omdat hij dus uitviel. Dom van Aston Martin. Als ze hem hadden laten doorrijden hadden ze het toegevoegd aan zijn tijd in de sprint, wat totaal geen impact had gehad.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *