Wanneer je over straat fietst of loopt zie je ze waarschijnlijk overal om je heen voorbij komen: de bezorgfietsen, veelal elektrisch, bijvoorbeeld van Connectbike. De populariteit van deze fietsen is in de laatste jaren enorm toegenomen. Niet alleen bij restaurants of bezorgservices die eten aan huis brengen, maar ook andere ondernemers hebben deze fiets ontdekt. Waar komt de populariteit van deze fiets vandaan? En wat kun je er allemaal mee? Daar gaan we in dit artikel verder op in.

Steeds meer bezorging van eten

Als restaurant kun je er tegenwoordig niet meer onder uit: jouw eten moet ook thuis bezorgd kunnen worden. Een slimme zet van veel restaurants, want de drempel om uit eten te gaan is net iets hoger dan om je favoriete maaltje thuis te laten komen. Je kunt dan immers gewoon in je joggingpak op de bank blijven zitten. Zeker sinds de corona pandemie schieten de bezorgdiensten en restaurants die hun eten bezorgen als paddenstoelen uit de grond. Waar tot enkele jaren geleden eten vooral bezorgd werd met brommertjes (denk aan de pizzabezorger van vroeger), gebeurt dit tegenwoordig vooral met elektrische fietsen. Er kleven namelijk een hoop voordelen aan elektrische fietsen.

De voordelen van een bezorgfiets

Je zou het niet verwachten: maar op korte afstanden is een elektrische fiets vaak sneller dan een brommer en soms zelfs dan een auto. Met een elektrische fiets kan je gewoon rijden op het fietspad of de fietsstrook en makkelijk door het drukke verkeer manoeuvreren. Daarnaast is een elektrische fiets een stuk duurzamer dan een brommer, ook niet verkeerd. Tot slot is de aanschaf en het onderhoud van een bezorgfiets een stuk goedkoper dan bij een brommer en is een bezorgfiets ook nog eens fiscaal aantrekkelijk, omdat je de kosten van een bezorgfiets in zijn volledigheid kunt aftrekken.

Hoe steeds meer bedrijven de bezorgfiets ontdekken

We vertelden al dat niet langer alleen restaurants, maar ook andere bedrijven een elektrische fiets, of elektrische fietsen aanschaffen. Waarvoor gebruiken ze die? En wat zijn de voordelen daarvan? Veel ondernemers zien de elektrische bezorgfiets momenteel als een handige tool om werknemers van A naar B te laten komen. Je kunt het zien als een soort auto van de zaak voor mensen die in de buurt wonen. Daarnaast maken veel bedrijven tegenwoordig ook gebruik van zogenoemde deelfietsen, waar alle werknemers als ze willen van kunnen en mogen profiteren.

Kortom: de bezorgfiets is een handige, snelle en goedkope optie voor ondernemers. Zeker nu steeds meer horeca-ondernemers ervoor kiezen om hun gerechten ook thuis te bezorgen. Echter, niet alleen restaurants maken gebruik van de voordelen, ook voor andere ondernemers kan de aanschaf van een bezorgfiets als bijvoorbeeld een leenfiets aantrekkelijk zijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *