© @EnergyVisionBe

Bezitters van een elektrische auto zijn de afgelopen weken het slachtoffer geworden van laadpaalfraude. Op publieke laadstations in Brussel zijn valse QR-codes aangebracht.

Ruben Mooijman

Bron: BELGA

Energiebedrijf Energyvision heeft de fraude dinsdag gesignaleerd aan zijn klanten, aan de Brusselse politie en aan de FOD Economie. De website van de fraudeurs is intussen offline, waardoor het risico dat klanten opgelicht worden voorlopig is afgewend. Ceo van Energyvision Maarten Michielssens denkt dat maximaal honderd klanten het slachtoffer zijn geworden. De fraudeurs hebben elk van hen 300 euro afhandig gemaakt. Maar omdat de fraude via kredietkaarten plaatsvond, zouden ze dat geld kunnen terugkrijgen.

Energyvision heeft op Linkedin een waarschuwing geplaatst. Op een video is te zien hoe de fraude in zijn werk gaat. De fraudeurs hebben een sticker met een valse QR-code over de normale sticker gekleefd. Wie zonder laadpas wil laden, wordt op die manier via de QR-code naar een valse website geleid, om de kredietkaartbetaling te verrichten. Daarna kan de klant toch gewoon laden, omdat na een foutmelding ook verbinding met Energyvision wordt gelegd.

“De consument heeft daardoor niet onmiddellijk iets door”, zegt Michielssens. Hij heeft na een klacht meteen actie ondernomen en 2.000 laadpalen laten controleren. Daarvan bleken er twintig een valse QR-sticker te bevatten. De mogelijkheid om via de code te laden zonder laadpas is bij Energyvision intussen uitgeschakeld. “Dat de stickers fysiek zijn aangebracht, toont aan dat de fraudeurs hier in Brussel actief zijn geweest”, zegt Michielssens. “Het gaat dus niet om internetfraude vanuit een ver, exotisch land.” Hij hoopt dat het overplakken op camerabeelden is vastgelegd. Daarmee zou de politie mogelijk aanknopingspunten hebben om de fraudeurs te achterhalen. Het IP-adres van de valse website is een andere mogelijkheid.

Niet de eerste keer

De meeste bestuurders van een elektrische auto laden met een laadpas. Maar ongeveer 5 procent doet dat door een QR-code te scannen. Die mogelijkheid moet Energyvision aanbieden omdat dat een voorwaarde was om de palen te mogen plaatsen. Maar Energyvision had al gewaarschuwd voor de fraudegevoeligheid daarvan, zegt Michielssens. Op sommige palen is de QR-code op een scherm zichtbaar. Dat is iets veiliger, omdat die code snel veranderd kan worden en omdat het onmogelijk is om er een sticker overheen te plakken.

De QR-codes op laadpalen hebben ook te maken met de Europese verplichting om de laadinfrastructuur zo toegankelijk mogelijk te maken. De richtlijn, die sinds 13 april van kracht is, verplicht uitbaters van laadpalen om ook betalingen zonder laadpas te aanvaarden. Dat kan door een terminal voor betaalkaarten te installeren, maar een QR-code is een goedkoper alternatief.

Frankrijk

Eind vorig jaar kwam in Frankrijk al een gelijkaardige fraudezaak aan het licht. In het departement Loiret, ten zuiden van Parijs, bleken de stickers met QR-codes ook overgeplakt te zijn door oplichters. Ook in Groot-Brittannië is het fenomeen al gesignaleerd. Grote uitbaters van laadpalen zoals Ionity en Total Energies hebben al waarschuwingen gepubliceerd om consumenten te attenderen op het risico van fraude met QR-codes.

Door NieuwsBlad

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *