Verschillende professionals lieten voorbije week hun licht schijnen over het lot van Nederlandse kinderen in coronatijd. Voor de parlementaire enquêtecommissie Corona kwam voornamelijk de schade die de jeugd heeft geleden door de schoolsluitingen ter sprake. Over de lichamelijke en/of mentale schade van de coronaprikken die kinderen kregen opgedrongen, werd met geen woord gerept. Ook niet tijdens het verhoor van de kinderarts van het OMT, Károly Illy. Illy gaf zijn steun aan het prikken van kinderen van 12 tot en met 17 jaar, terwijl verhoogd risico voor tieners op hartontstekingen bekend was..
* * *
Corona-commissie mijdt vragen kinderinjecties….!!
2026 © DeAndereKrant | deze versie WantToKnow.nl
*
Dr. Károly Illy was gedurende de coronatijd kinderarts in ziekenhuis Rivierenland in Tiel en voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde (NVK). Vorige week maandag was hij de eerste getuige in een verhoorweek die in het teken stond van de schoolsluitingen. Die nam de commissie gedetailleerd met hem door. Maar geen woord
werd gewijd aan de coronaprikken voor kinderen, terwijl dat wel voor de hand had gelegen.
Illy, een overtuigd pleitbezorger van kindervaccinaties en lid van de Denktank Desinformatie die joeg op andersdenkenden op het gebied van vaccinatie, maakte in juni 2021 namelijk een opmerkelijke draai. Aan het begin van die maand was hij nog terughoudend over het aanbieden van coronaprikken aan gezonde tieners en nadrukkelijk gericht op het klassieke vaccinatieprincipe: kinderen vaccineer je primair voor henzelf.
Maar binnen een week draaide Illy bij en gaf hij ineens zijn steun aan het laten mRNA-injecteren van kinderen van 12 tot en met 17 jaar vanwege ‘de opkomende deltavariant van het coronavirus’. Met deze besmettelijkere variant zou -zo werd bekend gemaakt- het risico toenemen dat jongeren ouderen zouden gaan aansteken, waardoor de jeugd opnieuw zwaar beperkt zou moeten gaan worden.
Het nemen van een mRNA-injectie, zou hen voor dit lot moeten behoeden, terwijl op dat moment al wereldwijd bekend was dat tieners een verhoogd risico liepen op hartontstekingen (myocarditis en pericarditis) na de mRNA-coronaprik van Pfizer of Moderna. Wat had meer voor de hand gelegen dan dat Illy tijdens zijn verhoor aan de tand was gevoeld over de achtergronden van zijn omslag? Het is bijna éng te constateren, dat deze commissie VOLLEDIG OM DE HETE BREI DRAAIT..! Uiteenlopende vragen hadden hem door deze parlementaire commissie kunnen worden voorgelegd, zoals:
- had het ministerie van VWS, het RIVM, de Gezondheidsraad of een andere instantie druk op hem uitgeoefend om zijn visie bij te stellen?
Hoe dan ook: eind juni adviseerde de Gezondheidsraad positief over het laten injecteren (het zijn dus GEEN VACCINS!) van tieners. Op 30 juni nam VWS-minister Hugo de Jonge dit advies over, diezelfde middag nog had Waddeneiland Schiermonnikoog de landelijke primeur en kregen vrijwel alle kinderen vanaf 12 jaar er hun eerste mRNA-prik.
Begin deze maand sprak Ad Verbrugge zich in De Nieuwe Wereld uit over wat de prikdruk op tieners met hen had gedaan. Zijn eigen kinderen waren destijds in de tienerleeftijd, en hij zag hoe het ‘erin hakte’. Terugkijkend verwijt hij de overheid dat “jongeren gewoon in de val zijn gelokt”.
Terwijl zij niet behoorden tot de risicogroep, werd op hen een ‘hele campagne’ gericht. Wie de prik niet wilde nemen, was zelfs ‘een bedreiging’ van zijn oma. Verbrugge heeft er één woord voor: “Ongehoord”. Dat lijkt het vooralsnog ook te zijn voor de corona-commissie: ongehoord in de betekenis van onbekend. Mogelijk dat dit verandert vanaf 6 juli, als het coronatoegangsbewijs en de vaccinaties het verhoorthema zijn.

