Ondanks het feit dat het verhaal redelijk gedateerd is en er misschien al weer meer recente “oplossingen” voor de nieuwe problemen zijn bedacht, publiceren we dit om te weten hoe de systemen op elkaar zijn ingespeeld, alsof het oorlog is. De hele systematiek wordt gereguleerd door de Bankencaroussel, die in alle ondergeledingen is vertakt. Het Apparaat.

We zouden ons nu de vraag moeten stellen waarom er toxisch materiaal (lood) dat direct na het verlaten van de uitlaat op de grond valt, wordt vervangen door een uitgebreide range aan giftige carcinogene en zenuwgassen, dat wordt losgelaten in onze atmosfeer.

Dus lood eruit, zenuwgas erin? Opgelost!? Je zou haast denken dat de Eerste Wereldoorlog nog niet is afgelopen.

“We zijn niet ziek”.

DEEL 2

Zeer giftige chemicaliën vervangen het lood in onze brandstof, maar overheidsinstanties blijven de ernstige risico’s voor de volksgezondheid onderschatten.

DE SAMENSTELLING VAN BENZINE

In het vorige nummer bespraken we hoe er weinig bewijs was voor de bewering dat de octaanverhogende stoffen in loodvrije benzine veiliger zijn dan de gebruikte loodverbinding. In feite was er weinig of geen bewijs voor de bewering dat lood in benzine enig effect heeft op het loodgehalte in het bloed. Loodvrije technologie betekent dat er iets anders aan de benzine wordt toegevoegd om het octaangetal te behouden. Wat niet erg duidelijk is gemaakt, is dat sinds ongeveer 1970 het loodgehalte in gelode benzine is verminderd. Het beleid heeft ertoe geleid dat er in de loop van de tijd steeds lagere maximale loodniveaus zijn vastgesteld.

Er zijn drie hoofdgroepen stoffen die de oliemaatschappijen gebruiken in plaats van lood.

1. Aromaten-organische verbindingen op basis van de benzeenring, een ring met 6 koolstofatomen met 3 gedelokaliseerde dubbele bindingen, bijvoorbeeld benzeen, tolueen, xyleen, enz.

2. Olefines – organische verbindingen die dubbele bindingen hebben. Na verbranding is 1,3-butadieen een kritisch bijproduct.

3. Oxygenaten – organische verbindingen die zuurstofmoleculen bevatten zoals methaan, ethaan of MTBE (methyl-tertiair-butylether).

Het Amerikaanse Environmental Protection Agency heeft zich gericht op vijf giftige luchtverontreinigende stoffen: benzeen en 1,3-butadieen zijn de top twee op de lijst. Het zijn beide zeer kankerverwekkende stoffen. 1,3-butadieen is nog maar net internationaal onder de aandacht gekomen.1

Daarom is er één zeer belangrijke vraag te stellen. Wat is de huidige samenstelling van (1) loodhoudende brandstof, (2) gewone loodvrije normaal brandstof en (3) premium loodvrije brandstof?

In Australië hoeven oliemaatschappijen niet de exacte formules vrij te geven voor het samenstellen van de benzinemengsels. In Groot-Brittannië is het hetzelfde als in Australië: de oliemaatschappijen geven bijna geen informatie over het chemische gehalte van lood. In de VS moeten oliemaatschappijen de benzineformules vrijgeven aan de Amerikaanse EPA. Ik slaagde erin een onafhankelijke studie te vinden, uitgevoerd door Dr. Michael Dawson en Mr. Noel Child van de University of Technology, Sydney, die de samenstelling van veel benzinemonsters uit heel Australië analyseerde.2 Ze stelden ook een tabel op met benzinesamenstellingen uit vele andere landen (zie tabellen 1, 2 en 3). Deze cijfers zijn afkomstig uit de “International Gasoline Survey, 1994”, een rapport dat jaarlijks wordt gepubliceerd door Associated Octel Company.

Als we de cijfers voor Australië als voorbeeld nemen, bedroeg het totale aromatische gehalte in gewone loodvrije benzine 27,7% en het benzeengehalte 2,0% (tabel 2). Voor gelode benzine bedroeg het totale aromatische gehalte echter 29,2 % en het benzeengehalte 2,1 % (tabel 3). Wauw! Dit betekent dat het totale aromatische gehalte en het benzeengehalte zeer vergelijkbaar zijn – eigenlijk iets hoger in loodhoudende benzine. Als je kijkt naar alle andere landen in de tabellen, is het procentuele benzeengehalte en het totale gehalte aan aromaten in loodhoudende en gewone loodvrije benzine ook zeer vergelijkbaar.

Standaard loodvrije benzine heeft een lager octaangetal van ongeveer 91, terwijl loodhoudende benzine een octaangetal van 96 of hoger heeft. De toegevoegde loodverbinding is net genoeg om het octaangetal te verhogen van ongeveer 91 naar meer dan 96. Premium loodvrij heeft een octaangetal van 96, dus het heeft veel hogere niveaus van aromaten – evenals benzeen – dan andere brandstoffen. Voor premium loodvrije benzine in Australië bedroeg het totale aromatische gehalte 36,4%, met een benzeengehalte van 3,3% (tabel 1).

Deze analyse van Australische benzine werd uitgevoerd vóór 1 januari 1995. Op dat moment bedroeg het maximale loodgehalte 0,3 gram per liter. Na 1 januari 1995 zijn de maximumgehalten aan lood verlaagd tot 0,2 g/liter, wat betekent dat er meer van deze alternatieve additieven – de aromaten, waaronder benzeen, en/of olefines – zijn gebruikt. Loodhoudende benzine zou vandaag de dag dus nog meer alternatieve additieven kunnen bevatten dan gewone loodvrije benzine.3

Dr. Michael Dawson zegt dat “uiteindelijk het loodgehalte in loodhoudende benzine zal worden teruggebracht tot bijna nul” in Australië, “en we zullen auto’s hebben die niet zijn uitgerust met katalysatoren die elk jaar tonnen meer giftige stoffen uitspuwen dan momenteel het geval is.” 3

De derde groep alternatieve octaanverhogende stoffen die hierboven zijn genoemd, zijn de oxygenaten. Een belangrijk bijproduct van hun verbranding is zure aldehyde – de eerste stof die het lichaam produceert in het alcoholontgiftingsproces.1,4 Het lijkt er dus op dat de oxygenaten minder giftig zijn dan benzeen en 1,3-butadieen.

Een ander voordeel van oxygenaten is dat ze, omdat ze zuurstofmoleculen bevatten, ervoor zorgen dat de brandstof efficiënter verbrandt – en zo de niveaus van alle verontreinigende stoffen uit auto-emissies verlagen.4

Oliemaatschappijen in Australië gebruiken deze oxygenaten niet omdat ze geen bijproducten zijn van de aardolieproductie en zouden moeten worden gekocht bij andere chemische bedrijven, waardoor ze duurder worden.1

De Amerikaanse EPA heeft bepaald dat vanaf 1 januari van dit jaar een “geherformuleerde benzine” in ongeveer 25% van de VS moet worden verkocht.5 Voor deze brandstof is een limiet van 1% benzeen (10% van het totale aromatische gehalte) vastgesteld. EPA-bronnen voorspellen dat het marktaandeel voor geherformuleerde benzine uiteindelijk 70% zal zijn.1

Het oxygenaat MTBE is een van de zorgwekkende stoffen, genoemd in het artikeluittreksel van Dr. Hans Nieper dat volgt op pagina 29. (Opmerking: Australië is het enige land dat in de tabellen wordt vermeld waarvan de benzine geen MTBE bevat.)

Dit in overweging nemend, zijn ethanol en methanol misschien wel de veiligste additieven – of moeten katalysatoren geleidelijk uit gebruik worden genomen? Absoluut, er moeten nog veel meer studies worden gedaan naar de exacte effecten van deze chemicaliën.

Dr. Michael Dawson legt uit dat toen de oliemaatschappijen in de jaren tachtig lood uit Amerikaanse benzine verwijderden, het verhoogde aromatische gehalte twee schadelijke effecten had:

“Ten eerste werd de luchtvervuiling erger omdat aromatische verbindingen zeer fotochemisch actief zijn. Ten tweede nam de uitlaatemissies van het kankerverwekkende benzeen toe.”6 okt.

BENZEEN IN DE ATMOSFEER

Het kankerverwekkende benzeen is een goedkoop substituut voor lood. In Duitsland werd in 1993 bijvoorbeeld 32 miljoen ton brandstof verbrand. Ongeveer 10 miljoen ton aromaten zaten in deze brandstof en minstens driekwart miljoen ton zou benzeen moeten zijn geweest. Een aanzienlijke hoeveelheid van deze brandstof vindt zijn weg naar de atmosfeer als benzeen.7 okt.

In 1991 ontsnapte in Duitsland ongeveer 100.000 ton brandstof tijdens het transport van de raffinaderij naar het tankstation; 45.000 ton ontsnapte terwijl benzine in de tanks werd gepompt en nog eens 33.000 ton ontsnapte uit de automotoren zelf.7 okt.

Dr. Michael Dawson heeft benzeenmetingen gedaan in Sydney gedurende een hele maand in de zomer en een hele maand in de winter. Uit de metingen bleek dat het benzeengehalte in de zomer gemiddeld 4,1 delen per miljard bedroeg en in de winter 7,6 procentpunt. De piekconcentraties lagen respectievelijk tussen 12 en 25 p.p.b. Deze metingen werden gedaan op dezelfde plaats in de stad waar de koolmonoxideniveaus worden gecontroleerd door de EPA.2,8

Groot-Brittannië heeft onlangs een maximum van 5 p.p.b. benzeen aangenomen en heeft een nationale doelstelling om de niveaus onder 1 p.p.b. te verlagen.

Dr. Michael Dawson zegt: “Australië heeft geen veilige norm voor benzeen en de milieuautoriteiten voeren geen regelmatige controles uit.” 8

De Victoriaanse EPA voerde in 1992-93 een onderzoek uit waarin benzeenniveaus in de buitenwijken van Melbourne tot 6 p.p.b. werden gevonden. Dit bureau stelt een voorkeursgrens vast van ongeveer 30 p.p.b. Ze citeren studies die aantonen dat meer dan 75% van het benzeen in de lucht van geïndustrialiseerde steden afkomstig is van voertuigemissies.9

Bij tests van benzeengehalten in Baden-Württemberg, Duitsland, werden over de gehele staat gemiddelde waarden gemeten tussen 6 en 46 microgram benzeen per kubieke meter (ca. 2 tot 15 p.p.b.). Het verkeer in Stuttgart produceerde maandelijkse piekwaarden tot 62 microgram (ca. 21 p.p.b.). De Schwabische minister van Milieu, Harold Schäfer, merkte op dat de niveaus “beangstigend, … Inderdaad, dramatisch hoog zijn.”7 okt.

Harald Notter, woordvoerder van de minister van Milieu, die zich ervan bewust is dat de zaak Baden-Württemberg uniek is in Duitsland, zegt: “De meeste Duitse deelstaten benaderen de benzeenkwestie met grote voorzichtigheid, bang voor de kosten en misschien ook voor de resultaten.”7 okt.

In Groot-Brittannië riep in 1994 een partijoverschrijdende groep parlementsleden de regering op om de verkoop van loodvrije benzine te verbieden. De aanbeveling was een van de vele die gericht waren op het verminderen van luchtvervuiling.

De parlementsleden zeiden dat het bewijs “sterk suggereert dat de potentiële gezondheidsrisico’s als gevolg van de overmatige gebruikte aromaten … opwegen tegen de mogelijke voordelen van de verminderde voorsprong.” Zij willen ook dat de samenstelling van benzine bekend wordt gemaakt, zodat de mensen zelf kunnen oordelen over de milieueffecten van de verschillende soorten brandstoffen.10,11 Niet beschikbaar.

In Zwitserland is het nu verplicht dat elke benzinepomp is uitgerust met een dampkap met onderdruk. Dit is een apparaat dat alle lucht die door de benzine wordt verplaatst, in een vuilwatertank pompt. Daarom ontsnappen de dampen niet in de atmosfeer en condenseert een beetje benzine in feite opnieuw in de vuilwatertank.

Ze gebruiken deze methode ook in sommige delen van de VS, maar er zijn geen plannen om deze in Groot-Brittannië of Australië te gebruiken.

Dr. Arthur Chesterfield-Evans, een deskundige op het gebied van gezondheid op het werk, is van mening dat het publiek is misleid door beweringen dat door het verwijderen van lood uit benzine, de negatieve milieu- en gezondheidseffecten zijn verminderd. Hij zegt: “We zijn onderworpen aan een geconcentreerde desinformatiecampagne in de vorm van een verleidelijk eenvoudige ‘geen leiding, geen zorgen’-boodschap.”8

De Amerikaanse EPA beweert dat de helft van alle gevallen van kanker verband kan houden met luchtvervuiling.9 Voor een levenslange blootstelling aan een microgram benzeen per kubieke meter (ongeveer 1 deel per miljard) wordt naar schatting bij 2,8 mensen per miljoen leukemie vastgesteld. De Wereldgezondheidsorganisatie komt met een cijfer van vier gevallen van leukemie per miljoen, en het Duitse kankeronderzoekscentrum met negen verwachte gevallen.7 okt.

Professor Cesare Maltoni, van de Italiaanse Ramazzini Foundation for Oncology and Environmental Science, heeft studies geleid die aantonen dat kanker verband houdt met stoffen uit voertuigemissies. Al 25 jaar test zijn stichting tientallen stoffen die in de uitstoot van voertuigen worden aangetroffen op dieren.

In 1977 toonde de stichting van prof. Maltoni aan dat benzeen een krachtige kankerverwekkende stof was die vele soorten kanker veroorzaakte, met name leukemie. Veel andere aromaten werden getest en ze bleken allemaal kankerverwekkend te zijn. Verschillende andere verbindingen in voertuigemissies bleken ook kankerverwekkend te zijn.

Professor Maltoni zei: “Er zijn risico’s met benzine die hoge aromatische koolwaterstoffen bevat, risico’s met Amerikaanse benzine met een hoog paraffinegehalte en risico’s met benzine met zuurstofadditieven. Bijzondere aandacht moet worden besteed aan benzines met een hoog gehalte aan aromatische koolwaterstoffen. Benzeen is een van de krachtigste industriële kankerverwekkende stoffen. Alkylbenzenen brengen eveneens een risico op kanker met zich mee.”12 okt.

Veel alkylbenzenen worden tijdens het verbrandingsproces afgebroken tot benzeen. Dr. Michael Dawson zegt dat ongeveer 50% van het benzeen dat door de uitlaat wordt uitgestoten, afkomstig is van het eigenlijke benzeen in de brandstof, 40% van het tolueen (methylbenzeen) en 10% van andere aromaten in de brandstof.1

Dr. Simon Wolff, van de University College London School of Medicine, maakte zich aanvankelijk zorgen over de kerncentrales van Groot-Brittannië. Hij merkte een tienvoudig verschil op in leukemiecijfers bij kinderen tussen bepaalde populaties, dus ging hij op zoek naar verklaringen. Hij concludeerde dat nieuwere buitenwijken van de middenklasse en steden met een hoog niveau van autobezit en -gebruik het meeste risico liepen.

Dr. Wolff zegt dat het plan van Groot-Brittannië om het benzeengehalte terug te brengen tot één p.p.b. nog steeds niet genoeg is. “We moeten ernaar streven om het levenslange risico op leukemie te verlagen tot één op een miljoen, vergeleken met 10.000 op dit moment. Om dat te bereiken moeten we het benzeengehalte vervijftig- of honderdvoudigen.”12 Kinderen kunnen kanker krijgen bij veel lagere blootstellingsniveaus aan benzeen dan volwassenen, omdat ze sneller ademen, een veel snellere stofwisseling hebben en hun beenmerg gevoeliger is.

Studies uit Zweden hebben onverwacht hoge niveaus van leukemie gevonden bij werknemers van benzinestations.13 okt.

Dr. Michael Dawson vraagt: “Waarom mogen oliemaatschappijen een kankerverwekkende stof (of verbindingen die worden omgezet in een kankerverwekkende stof) vervangen door een neurotoxine?” 6 De kankerverwekkende stof komt vrij in de lucht die wij inademen, terwijl het neurotoxine dat het vervangt, uit de uitlaatgassen komt in de vorm van loodoxide of loodchloride, dat hard gebakken is en in de buurt van de weg op de grond valt.1

Professor Roger Perry zegt: “Ik vind het echt moeilijk te begrijpen hoe een regering of een serieuze wetenschapper de problemen van lage niveaus van lood serieus zou kunnen nemen en zou kunnen besluiten om kwesties zoals benzeen te negeren waar de niveaus hoog genoeg zijn om je grote zorgen te maken.”9

Professor Bill McCarthy, hoofd van de Sydney Melanoma Unit, Royal Prince Alfred Hospital, Sydney, zegt: “Benzeen is een zeer kankerverwekkend middel. Het veroorzaakt longtumoren, levertumoren, niertumoren, milttumoren, leukemie en huidtumoren.”13 okt.

Het verontrustende is dat de vraag of iemand kanker krijgt door blootstelling aan chemicaliën een individuele zaak is; het hangt allemaal af van tolerantieniveaus. Mensen kunnen een bepaalde lading gifstoffen opnemen, en dan worden ze ineens echt ziek van een beetje meer.13  Mensen met een chronisch vermoeidheidssyndroom kunnen zich bijvoorbeeld de ene dag goed voelen, maar kunnen de volgende dag bijna niet uit bed komen.

Als je het je herinnert, publiceerden we in NEXUS vol.2#23 een artikel van Dr. Hulda Regehr Clark, die een verband suggereerde tussen het oplosmiddel benzeen en HIV/AIDS – dus de implicaties zijn zeer zorgwekkend.

VLIEGTUIGBRANDSTOF

Vliegtuigbrandstof bevat aromaten, waaronder benzeen. Michael Dawson, Brent Young en Noel Child hebben een rapport gepresenteerd aan een Senaatscommissie van de Gemenebestregering over luchtverkeerslawaai in Sydney. Ze suggereren dat met een toch al hoge basisconcentratie van benzeen en andere verontreinigende stoffen uit auto-emissies, de extra verontreinigende stoffen – vooral benzeen uit het luchtverkeer – mensen onder de vliegroute een extra hoog risico geven. Hun rapport bevat gegevens die vrij hoge maandelijkse gemiddelde benzeenniveaus laten zien – tot 10,6 – onder de vliegroutes vanaf de luchthaven van Manchester. Ze zeggen dat het “zich in een hoofdzakelijk landelijke omgeving bevindt, en redelijkerwijs kan worden aangenomen dat deze benzeenconcentraties bijna volledig het gevolg zijn van de uitstoot van vliegtuigen in plaats van van motorvoertuigen.”18 okt.

WELKE BRANDSTOF TE GEBRUIKEN?

In Australië is er een campagne om eigenaren van voertuigen met loodhoudende benzine van vóór 1986 aan te moedigen loodvrije benzine te gebruiken.5,16 Niet beschikbaar.

Mijn onderzoek toont aan dat er weinig verschil is in de aromatische niveaus, dus daarom zou het geen verschil moeten maken welke je gebruikt. Je zou een beetje lood ruilen voor 5 of 6 punten octaangetal.

Bij auto’s van vóór 1986, als u loodvrije benzine gebruikt, zal het gebrek aan lood ervoor zorgen dat de kleppen sneller slijten. Tenzij je geharde klepzittingen hebt, zullen ze zich langzaam in de kop nestelen (maar in ieder geval zijn de klepzittingen in de huidige voertuigen niet altijd gehard).1

Ik zou het gebruik van premium loodvrije brandstof echter zeker niet aanraden vanwege het veel hogere aromatische gehalte.

De vraag blijft die gesteld moet worden: “Waarom zijn katalysatoren zo belangrijk om te laten monteren op auto’s die zijn ontworpen voor loodvrije benzine, terwijl de loodhoudende brandstof die we nog steeds kopen voor auto’s zonder katalysator dezelfde samenstelling van aromaten bevat?”

In Nieuw-Zeeland is de situatie anders. De loodvrij-technologie is geïntroduceerd zonder dat auto’s zijn uitgerust met katalysatoren.1,17 Niet beschikbaar.

(Trouwens, Associated Octel is het bedrijf dat de loodverbinding maakt die in benzine wordt gebruikt.4 De petroleumkartels waren ooit eigenaar van Associated Octel en verkochten het bijna na de introductie van loodvrije technologie – dus een herintroductie van lood zou niet in hun belang zijn.)

DE KATALYSATOR CHAOS

In theorie zou een katalysator 90% van het onverbrande deel van de brandstof moeten omzetten in een veiligere stof.4  Maar in de praktijk, zoals vermeld in het vorige nummer, hebben ze 10-15 minuten nodig om op te warmen voordat ze werken, en ze stoppen met werken na 40.000 tot 50.000 kilometer. Dus vaak zouden ze zeker niet doen wat ze behoren te doen.

“Ze zouden in efficiëntie afnemen”, “maar er is in dit land geen werk aan gedaan”, zegt Ron Castaldi van het Australian Institute of Petroleum.9

In 1994 startte het Australian Committee on Vehicle Emissions and Noise (ACVEN) een onderzoek om de uitstoot van 600 auto’s in het hele land te controleren. “Benzeen behoort niet tot de gecontroleerde emissies”, zegt projectdirecteur Peter Anyon van het Federaal Bureau voor Verkeersveiligheid.8

Professor Roger Perry, hoogleraar milieubeheersing en afvalbeheer aan het Imperial College of Science, Technology and Medicine in Londen, vraagt: “Verwijder je 95% van de koolwaterstoffen als de katalysator nieuw is, en dan 60% in drie jaar tijd? Betekent de 60% de gemakkelijke, en de moeilijke worden niet verwijderd? Daar kan niemand antwoord op geven. Benzeen is een stabiel aromatisch materiaal; De kans is groot dat het een van de laatste zou zijn die wordt geoxideerd. Hoe inefficiënter de katalysator wordt, hoe meer benzeen er door het systeem komt.”9

Noel Child zegt dat het eigenlijk een technologie is die erg lijkt op het proces dat in olieraffinaderijen wordt gebruikt om benzeen te maken van moleculen met een rechte keten: het hangt allemaal af van de bedrijfsomstandigheden.4  De fabrikanten monteren de omvormer en weg is de auto, maar wat daar werkelijk aan de hand is, is een mysterie.

Ook de uitstoot van waterstofsulfide (rotte eieren) kan regelmatig worden gedetecteerd door auto’s met katalysatoren. Volgens Noel Child wordt het gas meestal uitgestoten door nieuwere voertuigen. H2S is een zeer giftige stof die zich aan hemoglobine kan hechten en zo de zuurstofopname kan blokkeren.4

Het uittreksel dat op pagina 29 begint, is van Dr. Hans Nieper uit Hannover, Duitsland, die een aantal zeer interessante ontdekkingen heeft gedaan over wat er eigenlijk in katalysatoren gebeurt.19 okt.

CONCLUSIE

Een ding dat heel duidelijk is, is dat gevestigde belangen deze informatie voor het publiek willen achterhouden. Aromaten zijn de goedkoopste van de octaangetalverhogende brandstofadditieven. Het hebben van katalysatoren op auto’s doet veel mensen geloven dat de meeste giftige dampen sterk zijn verminderd.

Maar er is nu zeker een sterk toegenomen belangstelling voor dit onderwerp. Het Royal College of Physicians in Londen houdt bijvoorbeeld in november van dit jaar een International Air Toxics Conference. Ten minste twee presentaties zullen uit Australië komen, waarbij Noel Child een paper presenteert met de titel “Op zoek naar een groene benzine”. Dr. Michael Dawson en Noel Child zullen ook hun onderzoek naar benzeenniveaus presenteren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *