Het kabinet heeft gereageerd op Pieter Omtzigts laatste vragen voor zijn vertrek uit de Kamer over MH17.
Was het via veiligheidssysteem ECCAIRS al bekend dat het luchtruim boven Oekraïne onveilig was? Er lagen al drie Nederlandse meldingen.
Mag niet over gesproken worden
Hierover is een totale black-out in de MSM. Zo helpen ze het kabinet-Rutte 4/Schoof 1 een handje om alle pijlen gericht te houden op Rusland, merkt ON!-verslaggever Eric van de Beek op.
“Over de Nederlandse en Oekraïense verantwoordelijkheid voor de MH17-ramp mag niet gesproken worden,” voegt hij eraan toe.
Andere maatschappijen vlogen allang niet meer over het gebied
Hij vroeg NSC-Kamerlid Wytske Postma naar haar reactie op het besluit van het kabinet om niets openbaar te maken over de meldingen en door wie die zijn gedaan:
Het kabinet heeft gereageerd op Pieter Omtzigts laatste vragen voor zijn vertrek uit de Kamer over #MH17. Was het via veiligheidssysteem ECCAIRS al bekend dat het luchtruim boven Oekraïne onveilig was? Er lagen al drie Nederlandse meldingen. pic.twitter.com/iuQ6s0oVf5
— Ongehoord Nederland TV (@ongehoordnedtv) September 14, 2025
Wat haar opviel, was dat andere vliegmaatschappijen op het moment van de MH17-ramp allang niet meer over het gebied vlogen. KLM en Malaysia Airlines vlogen nog wel over het oosten van Oekraïne.
Over de auteur: Robin de Boer is economisch geograaf. Volg hem hier op Substack.
…

