
“Acht jaar geleden ging ik door een hel. Het voelde alsof er een grote, gloeiende, rood geverfde bloemkool uit mijn kont groeide,” aldus Teeuwen. “Iedere stoelgang was een martelgang. En ik ben een jongen, ik houd van zitten. Ik houd van wielrennen. Het kón allemaal niet meer.”
En zo begint hij een volstrekt krankzinnig, maar briljant opgebouwd betoog waarin hij het woke denken over ‘inclusieve herdenking’ fileert tot op het bot. Hij verzint een personage genaamd Stef Luik, een mysterieuze arts die zijn aambeien behandelt met een potje zalf gemaakt van gestold paardenzaad en uilenbloed. En jawel, Teeuwen genas. Zo goed zelfs, dat hij na drie weken “de Amstel Gold Race heeft uitgereden.”
“Twintig seconden stilte. Voor míjn leed.”
Dan komt het moment suprême. Teeuwen kijkt in de camera, oprecht, gevoelig bijna:
“Wat ik nou zou willen vragen… en ik hoef echt geen hele minuut… maar of mensen tijdens de twee minuten stilte dit jaar misschien twintig seconden zouden willen stilstaan bij het leed dat ík geleden heb.”
BAM. Daar is de klap. Satire zoals alleen Teeuwen die beheerst. Pijnlijk, raak, hilarisch en zó ontmaskerend dat het hele inclusiviteitscircus rond 4 mei met één zin volledig wordt ontbloot.
Want ja, natuurlijk is Dodenherdenking belangrijk. Natuurlijk zijn oorlogsslachtoffers het herdenken waard. Maar precies daarom moet het daar ook over blijven gaan. Niet over “persoonlijke verhalen”, “intersectionele verbinding” of andere holle woke termen. De dodenherdenking is niet voor alles en iedereen – het is voor hún eer.
Spot-on satire als laatste bolwerk
Hans Teeuwen doet waar journalisten tegenwoordig hun vingers niet meer aan durven branden: hij ontmaskert de absurditeit van ons tijdsgewricht. De verwarring van moraal en marketing. De vervaging van betekenis. De herdenking van alles en iedereen, behalve waar het echt om gaat.
In een paar minuten legt hij bloot hoe ons collectief geheugen wordt uitgehold door de drang om niemand uit te sluiten – ook al sloopt dat de essentie van een nationale traditie. Hij stelt de vraag: als iedereen moet worden herdacht, herdenken we dan eigenlijk nog wel iemand écht?
Teeuwen zegt wat velen voelen
Zijn video wordt massaal gedeeld, bekeken en bejubeld. En terecht. Want wat hij doet, is de ultieme spiegel voorhouden. De draak steken met iets dat zichzelf al tot karikatuur heeft gemaakt. En dat doet hij met grofheid, ja – maar ook met precisie. Want achter de aambeien, het paardenzaad en de uilenbloed-zalf zit een ijskoude waarheid: deze samenleving is haar verstand kwijt.
.

