
Hypocrisie als nationaal comfort
Er is iets ongemakkelijks aan deze morele golf. De beelden van rituele slacht roepen heftige emoties op – bloed, messen, dieren die spartelen – en worden met gemak ingezet om religieuze minderheden te veroordelen. Maar zelden kijkt men naar de lopende band van de bio-industrie, waar dieren op een tempo worden verwerkt dat elke vorm van waardigheid onmogelijk maakt.
De morele verontwaardiging richt zich selectief op dat wat zichtbaar en cultureel vreemd is. Het moslim of joodse ritueel wekt afkeer, omdat het anders is. Maar de megastallen, het transport, de slachthuizen die dagelijks honderdduizenden dieren laten sterven? Dat zien we niet. Daar blijven we stil over, want dat hoort bij onze ‘moderne voedselvoorziening’.
Religieuze vrijheid is een grondrecht
De staat hoort de grondrechten van burgers te beschermen, juist wanneer de meerderheid daar even geen zin in heeft. Religieuze rituelen verbieden omdat het “onplezierig” oogt, is geen teken van beschaving, maar van intolerantie verpakt als mededogen.
👉 Doneer via https://dds.backme.org of maak een bedrag over naar NL95RABO0159098327 t.n.v. Liberty Media.
Dierenwelzijn als politiek schild
Het is opvallend hoe snel politici het begrip “dierenrechten” in de mond nemen. Alsof dieren rechten zouden hebben zoals mensen dat hebben. Dat is onzin. Mensen hebben rechten, omdat mensen moreel verantwoordelijk zijn. Dieren hebben bescherming nodig – en die verdienen ze ook – maar rechten? Nee.
Door die verwarring te zaaien, maken activistische organisaties van een moreel vraagstuk een ideologisch wapen. Ze stellen geloofstradities gelijk aan wreedheid, en reduceren duizenden jaren cultuur tot een ethisch probleem dat “de staat moet oplossen”.
Een ongemakkelijke waarheid
De waarheid is niet zwart-wit. Onverdoofd slachten is geen prettig gezicht, maar ook verdoving garandeert geen pijnloos sterven. De vleesindustrie is een systeem dat draait op efficiëntie, niet op compassie.
Het recht op religie is ouder, fundamenteler en wezenlijker dan de mode van morele sentimenten. Vrijheid van geloof betekent dat ook rituelen die ons ongemakkelijk maken, moeten worden toegestaan. Dat is precies wat vrijheid inhoudt: ook ruimte voor dat wat we niet begrijpen of niet delen.
De kern van de vrijheid
De test van vrijheid is niet of je het zelf prettig vindt wat de ander doet, maar of je het die ander gunt om het te mogen doen. Vandaag gaat het over slacht, morgen misschien over besnijdenis, over religieus onderwijs, of over kledingvoorschriften. Zodra de staat één religieuze uiting verbiedt, is het hek van de dam.
👉 Ga naar https://dds.backme.org of doneer direct via: NL95RABO0159098327 t.n.v. Liberty Media.
.

