Een commissie van de Nederlandse orde van advocaten (NOvA) maakte maandag bekend dat PVV en FVD de meeste plannen hebben die volgens hen ‘indruisen tegen de rechtsstaat’.
Na het doorlichten van alle verkiezingsprogramma’s kreeg FVD 33 en PVV 30 rode vlaggen van de advocatenclub. Vooral op het gebied van asiel zien de advocaten bij deze en andere partijen veel ‘onrechtsstatelijke plannen’.
Opvallend genoeg moest de NOvA een dag later rectificeren. Er waren telfouten gemaakt in de bijlage met kleurkwalificaties per partij, waardoor sommige partijen onterecht kleurkwalificaties kregen. De bevindingen bleven echter hetzelfde.
Dit is wel een leuke uit de oude hoed. Zeker nu de Orde van Advocaten dat kleurendiagram heeft gepubliceerd over welke partijen het grootste gevaar voor de rechtsstaat vormen.
*Spoiler: Het is dus precies andersom.
D66, VVD, CDA, etc wilden de parlementaire democratie… https://t.co/7DodKNXcjl
— Cees (@CeesCees72) October 22, 2025
Amusant
Onder de leden van de “onafhankelijke” commissie vinden we onder andere hoogleraar Jasper Krommendijk. Hij is ook lid van de bezwaarcommissie van het Ministerie van VWS en rechter-plaatsvervanger in de rechtbank Oost-Brabant.
“Amusant. De orde van advocaten, beter bekend als de lakeien van de staat, moet rectificeren!” merkte Willem Engel op. “Blijkt dat de tabel met kleurtjes niet correct was.” De media baseerden hun artikelen op deze tabel.
Wob-onderzoeker Cees van den Bos heeft een vrijgegeven Wob-document uit de oude doos gehaald, waaruit blijkt hoe het echt zit.
Precies andersom
“Het is dus precies andersom,” aldus Van den Bos. D66, VVD, CDA en andere partijen wilden in coronatijd de parlementaire democratie uitschakelen en de NCTV en het ministerie van VWS (van Krommendijk) per decreet laten regeren.
Op het ministerie was men als de dood voor FVD en PVV die met een minderheid een ministeriële regeling (lees decreet) konden doorvoeren, merkt Van den Bos op.
Funest
In 2020 werd een amendement ingediend op de Tijdelijke wet maatregelen Covid-19, dat regelt dat een vijfde deel van de Eerste of Tweede Kamer kan eisen dat een ministeriële regeling wordt vervangen door een wetsvoorstel. De ministeriële regeling kan dan niet worden vastgesteld. Na het indienen van dit amendement schoot het ministerie van VWS in een kramp.
Dit is een funest amendement, schreef een ambtenaar van het ministerie op 25 augustus 2020. Om half zeven ’s ochtends. “Dit zou bijvoorbeeld betekenen dat FVD en PVV in de Eerste Kamer elke ministeriële regeling kunnen tegenhouden en dat de daarin vervatte maatregel dan pas tot stand kan komen als er een wet is,” aldus de ambtenaar.

Paniek
Het ministerie was in paniek. “Lieve help, dit amendement kan potentieel akelig uitpakken,” valt te lezen in een e-mail die dateert van 21 augustus 2020. “Dertig Tweede Kamerleden en 15 Eerste Kamerleden krijgen een heel machtig wapen in handen, want zij kunnen elke ministeriële regeling blokkeren door regeling bij wet te eisen.”
En nu komt het: “En zo’n amendement gaan wij dan ontraden omdat de slagvaardigheid vereist dat je een minderheid een democratisch recht moet onthouden.”
En ook: “Hadden we maar in maart een Belgische of Franse machtigingswet door de Kamers gejaagd.”
Over de auteur: Robin de Boer is economisch geograaf. Volg hem hier op Substack.
…

