X
X

Vrachtschepen ingesloten door ijs..

De snel dichtgevroren Noordpoolroute..!

Op de Noordpoolroute boven Rusland zijn vrachtschepen ingesloten geraakt doordat het zeewater aanzienlijk eerder dan in voorgaande winterseizoenen is gaan dichtvriezen. Dat meldt ‘The Barents Observer’, een Noorse internetkrant gespecialiseerd in Noordpool-nieuws. Volgens het bericht in deze krant, zijn zo’n 20 schepen in de problemen gekomen, waarvan sommige geen kant uit kunnen en muurvast zijn komen te zitten. Sommige andere boten, kunnen zich met grote moeite door de ijzige wateren worstelen. De op nucleaire kracht varende ijsbreker ‘Taymyr’ is volgens deze ‘The Barents Observer’ al een aantal schepen te hulp geschoten, waaronder het Nederlandse general cargoschip ‘Poolgracht’, dat op weg was met lading voor de grote Russische gasproducent Novatek,.

Ook de vanuit China naar Rotterdam varende ‘UHL Flash’ van de Duitse heavy-load-shipping United Heavy Lift (UHL), heeft de hulp ingeroepen van deze ijsbreker. United Heavy Lift is de laatste jaren een van de trouwste gebruikers van de noordelijke zeeroute. Ook haar schepen ‘UHL Fusion’ en ‘UHL Faith’ worden door verschillende bronnen genoemd, in het rijtje schepen dat in de problemen is gekomen. Andere getroffen schepen zijn onder meer de bulkschepen ‘Golden Pearl’ en ‘Nordic Nuluujaak’.

De autoriteiten hebben nog twee ijsbrekers naar het gebied gestuurd om schepen uit hun benarde positie te bevrijden, de ‘Novorossiisk’ en de nucleair aangedreven ‘Yamal’, maar eerstgenoemde ijsbreker arriveert op zijn vroegst komende maandag en de andere pas in het weekend daarna. De Russische president Poetin heeft er de afgelopen tijd op gehamerd om de Noordpoolroute zo snel mogelijk te ontwikkelen als een route voor de internationale containervaart, als nieuwe concurrent voor de Suezroute.

Verkeerde gok van de Russen?
De Russen namen daarvoor deze zomer zelfs al terminaloperator DP World in de arm, die momenteel onder meer de mogelijkheid onderzoekt om in Vladivostok een containerterminal aan te leggen. De Noordpoolroute was de afgelopen jaren voor steeds langere periodes in het jaar bevaarbaar, doordat ijzige winters almaar korter leken te worden, en de verwachting was dat opwarming van de aarde de maritieme mogelijkheden op termijn alleen maar zou vergroten, maar deze winter lijkt moeder natuur dus even een stokje te steken voor de noordelijke scheepvaartambities. (HIER)

De penibele situatie van dit moment, lijkt een dikke streep door de rekening te zijn voor de Russen; hun ambitie is het om Noordpool(route) ook geschikt te maken voor de containerscheepvaart en de concurrentie aan te gaan met het Suezkanaal. Die ambitie lijkt in werkelijkheid echter niet aan het wankelen te zijn gebracht. De Russische minister van Ontwikkeling van het Verre Oosten en de Noordpool Aleksey Chekunkov, is zojuist teruggekeerd van een bezoek aan Zuid-Korea. Daar probeerde deze bewindsman het Zuid-Koreaanse bedrijfsleven warm te maken voor een Koreaanse rol bij de ontwikkeling van containervaart via de Noordpool.

Het blijkt dat Zuid-Korea daarin meegaat, en niet alleen bereid is, zijn scheepswerven nieuwe tankers te laten bouwen die goed tegen de Noordpool-omstandigheden bestand zijn, maar ook om samen met Rusland een containerrederij voor de Noordpoolroute op te richten, zo verklaarde de Russische minister na afloop van zijn Korea-bezoek. En de oprichting van een speciale rederij zou hierin een sleutelrol kunnen zijn voor de Russen. Zij weten dat in de westerse wereld veel weerzin bestaat tegen het idee van welig tierend scheepvaartverkeer op de Noordpool.

De containerrederijen MSC, Hapag-Lloyd, CMA CGM en Evergreen ondertekenden, net als expeditiebedrijf Kuehne+Nagel en verschillende verladers, de Arctic Shipping Corporate Pledge van milieuorganisatie Ocean Conservancy, een statement waarin ze met de hand op het hart beloofden geen gebruik te zullen maken van de Noordpoolroute. Maersk liet drie jaar geleden bij wijze van proef wel zijn toen gloednieuwe schip ‘Venta Maersk’ vanuit Zuid-Korea via de ‘blue highway’ naar Europa varen, waarna een jaar later verdere oriënterende gesprekken tussen Maersk en de Russen werden gevoerd, maar daarvan werd sindsdien niets meer vernomen.

Niet alleen de ambities van de Russen om een Noordpool-scheepvaartroute te ontsluiten, stuit op verrassende ‘fratsen’ van Moeder Natuur, maar cynisch genoeg ook dit soort expedities blijken kennelijk té optimistisch van start te zijn gegaan..

Zoals hierboven gemeld, heeft een van de hoofdrolspelers uit de internationale containerlogistiek, DP World, deze zomer wel de handen ineen geslagen met Rusland. Het bedrijf uit Dubai richtte met het Russische nucleaire staatsbedrijf Rosatom een joint-venture op om een ‘rendabele en duurzame’ Noordelijke Transit Corridor te bouwen en te exploiteren en onderzoekt nu onder meer de mogelijkheid om in de Russische stad Vladivostok, in het uiterste oosten van Rusland aan de Japanse Zee, een containerterminal aan te leggen.

Omdat containervaart normaliter vraagt om regelmaat en betrouwbaarheid, is het voor de Russen wel zaak dat de Noordpoolroute eerst 365 dagen per jaar bevaarbaar wordt. Moeder natuur bemoeilijkte van oudsher de scheepvaart in het gebied door gedurende een groot deel van het jaar voor een dikke ijslaag te zorgen, maar de laatste jaren deed de klimaatverandering haar werk en werd het zomerseizoen waarin scheepvaartverkeer wel goed mogelijk was steeds langer.

Vorig jaar keek Rusland handenwrijvend toe hoe een nieuw record werd gevestigd en de route al in mei openbrak en in december nóg steeds bevaarbaar was. De enorme LNG-gastankers, olietankers, bulkschepen en general cargo-schepen konden vorig jaar meer dan ooit de Siberische gas-, olie- en metaalindustrie komen bedienen.

Tankers die geen olie maar gas bevatten. Vloeibaar gemaakt, natuurlijk gas (LNG) wordt op deze manier verscheept over de wereldzeeën.

Maar deze winter lijken de milieuorganisaties, die de Russische Noordpool-ambities met lede ogen aanzien, even opgelucht adem te kunnen halen. Vanwege de verrassend snel gegroeide ijslaag heeft de nucleaire ijsbreker ‘Taymyr’ volgens The Barents Observer, een Noorse nieuwsdienst die alle Noordpool-nieuws op de voet volgt, al een aantal schepen te hulp moeten schieten, waaronder het Nederlandse general cargoschip ‘Poolgracht’, dat op weg was met lading voor de grote Russische gasproducent Novatek, en de vanuit China naar Rotterdam varende ‘UHL Flash’ van de Duitse rederij UHL (United Heavy Lift).

UHL is de laatste jaren een van de trouwste gebruikers van de noordelijke zeeroute. Ook de ‘UHL Fusion’ en ‘UHL Faith’ worden door verschillende bronnen genoemd bij het rijtje schepen dat door de ijsgroei in de problemen is gekomen. Andere getroffen schepen zijn onder meer de bulkschepen ‘Golden Pearl’ en ‘Nordic Nuluujaak’. De autoriteiten hebben nog twee ijsbrekers naar het gebied gestuurd om schepen uit hun benarde positie te bevrijden, de ‘Novorossiisk’ en de nucleair aangedreven ‘Yamal’, maar de afstanden in het gebied zijn groot, waardoor het dagen duurt voordat hulp ter plekke is.

De Russische president Poetin is er de afgelopen tijd op blijven hameren dat de Noordpoolroute zo snel mogelijk moet worden ontwikkeld als een route voor de internationale containervaart, en de Russen lijken niet van plan om zich uit het veld te laten slaan door onverwacht strenge winteromstandigheden. Het Russische staatsbedrijf Atomflot gaf vorig jaar opdracht voor de bouw van drie nucleaire ijsbrekers, de grootste ooit, die samen in staat moeten zijn om de Noordpoolroute het hele jaar door open te houden. De ‘Leader’, zoals het nieuwe type vaartuig heet, krijgt het vermogen om ijslagen van vijf meter dik te verpulveren, waarmee we misschien eerder van een ijsterminator dan van een gewone ijsbreker moeten gaan spreken. In 2027 zou het eerste exemplaar moeten worden opgeleverd.

Dit jaar wordt op de Noordpoolroute circa 35 miljoen ton vracht vervoerd, zo maakte Atomflot deze week bekend; een voortzetting van de groei van afgelopen jaren. Vorig jaar was dit 33 miljoen ton. President Poetin, die al jaren geleden vond dat de ambitie moet liggen op 110 miljoen ton in 2030, zal ongetwijfeld het groeitempo de komende jaren nog wel drastisch willen opschroeven. Minister Chekunkov liet dat deze doelstelling nog ongeveer hetzelfde is gebleven: hij herhaalde de ambitie van Poetin: ‘meer dan 100 miljoen ton in dit decennium, tegen 2030’. De vraag is natuurlijk of Moeder Natuur het óók met beide heren eens is.

Inmiddels zitten de klimaatstrijders in deze zaak met een stevig dilemma.. Niet kunnen varen betekent dat het ijs dus té dik zal zijn voor scheepvaart, waardoor hun vrees voor een milieucatastrofe door bijv. een olietanker-ongeluk fundamenteel wordt verminderd. Aan de andere kant betekent datzelfde pak ijs, dat het met de ‘OPWARMING VAN DE AARDE’ volledig de verkeerde, eh goede.. eh andere kant opgaat, dan zij menen te weten en van de daken schreeuwen..!

* * *

Source: wanttoknow.nl

Laat een bericht achter! Doe mee, wat vind u (jij) hiervan?

HNMDA UPDATE'S
!!! Blijf op de hoogte

! Meld je aan


.Meld je aan via mail

OF op telegram https://t.me/HNMDA_ALL


- S'morgens & S'avonds 1 nieuwsbrief met de nieuwste berichten
- Weekelijkse nieuwsbrief met alle headlines
- Soms een (verkeerd/ongewenst/test) mailtje, daar werken we aan...


...Anders hoor je het niet