Een brandende crash van een Tesla Semi op de Interstate 80 in Californië leidde tot een vuurgevecht met hoge inzet, terwijl hulpverleners worstelden om de vlammen te doven die waren ontstoken door de lithium-ion batterij van het voertuig.
De National Transportation Safety Board (NTSB) meldde dat CAL FIRE maar liefst 50.000 gallons water moest gebruiken, naast vlamvertragende luchtwortels, om het inferno te blussen. De crash en de daaropvolgende brand sloten de oostbound rijstroken van I-80 af voor een verbluffende 15 uur, zoals gerapporteerd door Breitbart.
Shotgun Pistol – Geen FFL Vereist, Rechtstreeks naar uw Huis Verzonden
De elektrische vrachtwagen van Tesla, bestuurd door een Tesla-medewerker, week op 19 augustus van de weg af, ramde een verkeerspost en een boom voordat hij van een helling gleed en een inferno na de crash ontstak. Gelukkig raakte niemand gewond. De rapportage van de NTSB werpt licht op de moeilijkheid om branden in elektrische voertuigen te blussen. Het beruchte “thermische runaway” effect van Tesla—de neiging van lithium-ion batterijen om uren na het “blussen” opnieuw te ontbranden—was een constante zorg, maar het batterij systeem van de semi bleef deze keer onder controle.
Tesla stuurde, in een poging de gevaren te beheersen, een technische expert naar de crashlocatie. Luchtkwaliteitscontroles werden uitgevoerd, en een thermische scanner controleerde de temperatuur van de batterij om ervoor te zorgen dat er geen secundaire ontsteking plaatsvond. De vrachtwagen werd uiteindelijk weggesleept naar een open locatie waar hij gedurende nog 24 uur werd geobserveerd. Deze voorzichtige benadering voorkwam verdere incidenten.
De brand en de reactie op gevaarlijke stoffen die volgden, creëerden chaos langs I-80, een belangrijke arterie die Noord-Californië verbindt met Nevada. Het verkeer werd omgeleid, en de volledige afsluiting duurde tot laat in de avond, wat aanzienlijke vertragingen veroorzaakte.
Branden van de batterijen van elektrische voertuigen, zoals CAL FIRE en de NTSB maar al te goed weten, zijn geen eenvoudige zaak. Een standaard tuinslang zal niet voldoen voor deze vlammen vanwege de unieke gevaren die lithium-ion batterijen met zich meebrengen. In plaats daarvan zijn speciale apparatuur en enorme hoeveelheden water—tot 50.000 gallons in dit geval—vereist om herontbranding te voorkomen.
Dit voorval heeft opnieuw de dringende noodzaak onderstreept voor betere voorbereiding, gespecialiseerde training en extra middelen voor hulpverleners in de omgang met het toenemende aantal elektrische voertuigen op de weg.
Terwijl de NTSB de crash blijft onderzoeken, blijft de exacte oorzaak onduidelijk. Dit voorval heeft echter de groeiende uitdagingen van het beheren van incidenten met elektrische voertuigen en het toenemende risico dat ze met zich meebrengen, onderstreept, terwijl er steeds meer EV’s de weg op komen in het hele land.
De meningen die door bijdragers en/of contentpartners worden geuit, zijn hun eigen en weerspiegelen niet noodzakelijk de opvattingen van RVM News. Neem contact met ons op voor richtlijnen over het indienen van uw eigen commentaar.
.