“In een wereld waar waarheid slechts seconden mag bestaan, verdwijnt een miskleun sneller dan een gedachte. De algoritmes herschrijven de geschiedenis terwijl de farmareuzen hun fouten wissen met één klik. Wat niet meer zichtbaar is, heeft nooit bestaan — en zo blijft de leugen veilig achter een scherm van stilte.”
Binnen een kwartier haalde Pfizer de ‘miskleun’ van de site.
Gepensioneerd huisarts Michael Smulders stuitte op een opmerkelijke advertentie van Pfizer, bekend van de ‘veilige en effectieve’ coronavaccins.
‘U weet uiteraard hoe COVID-19 levens heeft ontregeld. Maar dat virus is niet het enige virus dat langdurige klachten kan veroorzaken. Het RS-virus ook’, schreef de farmareus in een gepromoot bericht op sociale media.
Pfizer bakt het bruin, merkt Smulders op. “Minder opkomst voor de boost? Op LinkedIn worden we weer rijp gemaakt voor een nieuwe vaccinatiecampagne en daarbij liegt Pfizer dat het gedrukt staat.”
Gelukkig hebben we de screenshots nog:
Met de neus op de feiten gedrukt
Wie op de advertentie van Pfizer klikte, kreeg de volgende tekst: ‘Het RS-virus is een onderschatte dreiging voor ouderen en kwetsbare volwassenen. Het RS-virus roept vooral beelden op van overvolle kinder-ic’s. Dat is inderdaad elke herfst en winter een probleem: jaarlijks belanden zo’n 1700 geïnfecteerde neonaten op de ic. Toch treft dit virus niet alleen de allerkleinsten’.
Smulders drukt de vaccinmaker met de neus op de feiten: het aantal levend geboren kinderen in Nederland was vorig jaar ongeveer 165.000. Van de kinderen jonger dan één jaar moet ongeveer 0,8 tot 1,8 procent worden opgenomen in het ziekenhuis vanwege RSV. En jaarlijks komen naar schatting 150 tot 200 kinderen met een RSV-infectie op de kinder-ic.
“Gewoon een leugentje om bestwil. Cijfers keer 10,” benadrukt arts Smulders.
Binnen een kwartier haalde Pfizer de ‘miskleun’ van de site. Dat spaarde hem een ritje naar de Reclame Code Commissie.

