Fans van de Nathan’s Famous Hot Dog Eating Contest verslikten zich afgelopen week in hun worst. Uithangbord en recordhouder Joey Chestnut heeft een contract afgesloten met het bedrijf Impossible Foods. Dat is niet alleen een concurrent van Nathan’s Hot Dogs, het produceert ook nog eens een vegan variant van de hotdog. Schandalig, vinden ze bij de Major League Eating (MLE), de overkoepelende federatie van grote eetwedstrijden. Ja, dat bestaat.

MLE heeft daarom beslist dat Chestnut dit jaar niet zal mogen deel aan de Nathan’s Famous Hot Dog Eating Contest, zowat het wereldkampioenschap hotdogeten. George Shea, de bekende commentator van het evenement, zei aan The New York Times dat het nieuws is ingeslagen als een bom. “Ik ben er kapot van”, aldus Shea. Al voegde hij eraan toe begrip te hebben voor de beslissing van de federatie. “Het is alsof Michael Jordan naar Nike zou gaan, waar zijn Air Jordans worden gemaakt, om te zeggen dat hij een deal met Adidas heeft gesloten. Dat gaat gewoon niet.”

Wereldrecord

In ons land hebben we niet veel kaas gegeten van eetwedstrijden, maar in de Verenigde Staten is het hyperpopulair. Als we de Instagrampagina van Shea mogen geloven, is “competitief eten de lens waardoor onze menselijkheid wordt onthuld”. Zeker de Nathan’s Famous Hot Dog Eating Contest, dat elk jaar plaatsvindt op 4 juli, de Amerikaanse nationale feestdag, wordt door miljoenen mensen bekeken. Het concept is simpel: zo veel mogelijk hotdogs naar binnen spelen in 10 minuten tijd. Een discipline die Chestnut beter onder de knie heeft dan eender wie anders. (Lees verder onder de foto)

In 2021 brak Chestnut het wereldrecord door 76 hotdogs naar binnen te schrokken op tien minuten tijd.© AFP

Vorig jaar won hij de wedstrijd al voor de zestiende (!) keer. En Chestnut is ook wereldrecordhouder. In 2021 schrokte hij op die tien minuutjes tijd maar liefst 76 hotdogs naar binnen. Maar een nieuw record lijkt er nu dus niet meteen in te zitten. Al laat de MLE de deur wel nog op een kier. “Joey Chestnut is een Amerikaanse held. We zouden niets liever hebben dan dat hij deelneemt, maar dan mag hij geen rivaliserend merk vertegenwoordigen”, luidt het in een verklaring.

“Joey Chestnut is een Amerikaanse held. We zouden niets liever hebben dan dat hij deelneemt, maar dan mag hij geen rivaliserend merk vertegenwoordigen”

Major League Eating

De relatie tussen de MLE en Chestnut was al langer moeilijk geworden. De entourage van Chestnut zou eerder dit jaar namelijk een aantal verrassende eisen hebben voorgelegd aan de federatie. Eén daarvan was dat hij meer startgeld wilde krijgen voor de wedstrijden waar hij aan zou deelnemen. Daar ging de MLE mee akkoord. Maar Chestnut wilde ook dat de federatie toestemming zou geven om deel te nemen aan een eetwedstrijd op een streamingplatform. Een voorstel dat Chestnut naar verluidt zelf al had aangenomen. De federatie stemde uiteindelijk toe, omdat de wedstrijd geen andere hotdogmerken zou promoten, maar de sponsordeal met Impossible Foods bleek dus toch een brug te ver. (Lees verder onder de foto)

George Shea (links) zal dit jaar vermoedelijk iemand anders hand de lucht insteken.© AFP

Kans voor nieuwe kampioenen

Hoeveel geld er gemoeid is met het contract tussen Chestnut en de vegan hotdog-fabrikant is niet geweten, maar vermoedelijk gaat het om vele honderdduizenden, misschien wel miljoenen dollars. De Cristiano Ronaldo van het eetcontest-circuit zou vorig jaar liefst 200.000 dollar hebben gekregen om alleen maar deel te nemen aan de Nathan’s Famous Hot Dog Eating Contest.

Shea zal de onthoofde wedstrijd ook dit jaar van commentaar voorzien. En hoewel hij betreurt dat Chestnut er waarschijnlijk niet bij zal zijn, ziet hij ook een kans voor andere mensen om zich te bewijzen. “Noch Joey, noch ikzelf maken de wedstrijd. De Nathan’s Famous Hot Dog Eating Contest is groter dan welke man ook. En als Joey er niet is, opent dat mogelijkheden voor nieuwe kampioenen.”

Door NieuwsBlad

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor de nieuws brief!


1 keer per dag de belangrijkste berichten,
1 keer per week de belangrijkste headlines,
en de nieuwste uitzendingen van hnmda,
zo in je postvakje... zeg nu ja....