
Tot nu toe werd er steeds gecommuniceerd dat vanaf 2030 alle nieuwe personenauto’s elektrisch moesten zijn. Dat was de afspraak in het klimaatakkoord, en het werd ook voortdurend gepromoot door de overheid. Kijk maar op Rijksoverheid.nl, daar staat het nog steeds zwart op wit. Maar zoals wel vaker met dit soort ‘hoge ambities’, blijkt het in de praktijk allemaal wat genuanceerder te liggen. In de tekst van het klimaatakkoord staat namelijk dat het om een ‘streven’ gaat. En wat blijkt: een streven is geen verplichting.
Het is de hoogste tijd dat we stoppen met het opleggen van dit soort absurde restricties aan onszelf. We moeten niet strenger willen zijn dan de Europese Unie ons voorschrijft. En dat betekent ook dat die belachelijke zero emissiezones wat ons betreft per direct van tafel mogen. Waarom zou Nederland, met een minuscule impact op de totale wereldwijde uitstoot, zichzelf zulke zware beperkingen opleggen? Laten we ons in godsnaam richten op haalbare oplossingen en mensen de keuzevrijheid laten om zelf te bepalen welke auto ze rijden.
Het streven om in 2030 alleen nog elektrische auto’s te verkopen is dan ook niet meer dan dat: een streven. En dat betekent dat wie na 2030 nog een nieuwe benzine- of dieselauto wil kopen, dat gewoon kan doen. Laten we ons niet gek laten maken door het groene dogma van partijen als D66, maar nuchter en praktisch blijven. Staatssecretaris Jansen zet in ieder geval een stap in de goede richting door duidelijkheid te geven over de verkoop van benzine- en dieselauto’s na 2030. Laten we hopen dat dit het begin is van een realistischer klimaatbeleid, zonder de drang om strenger te zijn dan nodig is.
.

