De Italiaanse spoorgroep Ferrovie dello Stato heeft aangekondigd dat ze tegen 2029 hogesnelheidstreinen wil laten rijden tussen Parijs en Londen, via de Kanaaltunnel. Om dit te realiseren, is het bedrijf van plan om een miljard euro te investeren. Hiermee wil Ferrovie dello Stato de concurrentie aangaan met Eurostar, de huidige hst-operator op deze route. Eurostar is momenteel de enige speler die passagiers per trein vervoert tussen het Europese vasteland en Londen.
De plannen van Ferrovie dello Stato maken deel uit van hun strategisch plan om hogesnelheidstreinverbindingen in Europa uit te breiden. Naast de verbinding tussen Londen en Parijs, overweegt het bedrijf ook om de lijn uit te breiden via steden als Rijsel, Ashford, Lyon, Marseille en Milaan.
Om deze plannen te realiseren, heeft Ferrovie dello Stato een principeakkoord getekend met het Spaanse bedrijf Evolyn, dat ook de concurrentie met Eurostar wil aangaan. Daarnaast hebben zich de afgelopen maanden nog meer potentiële concurrenten gemeld, waaronder Virgin, Deutsche Bahn, Renfe, SBB en Heurotrain.
Het is duidelijk dat de concurrentie op de hogesnelheidslijn tussen Londen en de Kanaaltunnel toeneemt. Eurostar heeft onlangs aangekondigd financiële steun te bieden aan spoorwegmaatschappijen die van de lijn gebruikmaken. Bovendien wil Eurostar de capaciteit in het Londense station St. Pancras bijna verdrievoudigen.
Met de plannen van Ferrovie dello Stato belooft het een spannende tijd te worden op de hogesnelheidslijn tussen Parijs en Londen. De komende jaren zullen laten zien welke spoorwegmaatschappij uiteindelijk de strijd om de passagiers zal winnen.
Source: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20250408_94260117
.


Ik prefereer een Lancia Thesis.