Patiënten kregen twee dezelfde facturen in de bus en twee keer de vraag tot betalen.© VKK

Kortrijk

Door een fout in de verwerking hebben honderden patiënten van AZ Groeninge in Kortrijk een dubbele factuur toegestuurd gekregen. Het ziekenhuis grijpt in en verontschuldigt zich.

Alle facturen van AZ Groeninge worden door een externe firma uitgestuurd. Bij het printen liep het mank. Honderden patiënten kregen een dubbele factuur en dus de vraag om twee keer te betalen. Het overkwam H. D. uit Harelbeke. “Ik kreeg mijn factuur voor een opname dubbel op 14 mei”, zegt de Harelbeekse. “Het ging toch om een bedrag van 1376,33 euro. Algauw bleek dat ik niet de enige was die twee keer moest betalen.”

Geld terug

Bij navraag bleek dat er in mei honderden facturen dubbel zijn geprint en verstuurd. “We proberen alles zo goed als mogelijk te normaliseren. Wie de QR-code scande en dat opnieuw doet, krijgt de melding dat de factuur al betaald is”, zegt communicatieverantwoordelijke van AZ Groeninge Stefaan Lammertyn. “Het gaat om tweemaal identiek dezelfde factuur. Wie dubbel betaalde, krijgt natuurlijk zijn of haar centen terug. We sturen ook een brief met verontschuldigingen. Het is niet zo leuk, maar het komt allemaal in orde. Al bij al hebben we de fout nog relatief vlug ontdekt. Je moet weten dat er in ons ziekenhuis per maand 60.000 facturen de deur uitgaan.”

Wie problemen heeft, kan bellen naar het AZ Groeninge en vragen naar het financieel informatiepunt van het ziekenhuis. (vkk)

Door NieuwsBlad

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *