Een aantal Nederlandse steden voeren vanaf 2025 een zero-emissiezone in. Een zero-emissiezone houdt in dat bepaalde voertuigen kunnen worden geweigerd op basis van hun CO2-uitstoot. Meer over de zero-emissiezones en wat er gaat veranderen, lees je hieronder.
Per 2025 een zero-emissiezone
Zoals net al werd benoemd, worden sommige steden per 2025 een zero-emissiezone. In een zero-emissiezone mogen bepaalde voertuigen niet meer rijden, en dan voornamelijk voor de bestelwagens en vrachtwagens gaat er het een en ander veranderen. In een zero-emissiezone zijn namelijk vrachtwagens en bestelwagens niet meer welkom die schadelijke stoffen uitstoten. Dat betekent dus dat vrachtwagens en bestelwagens die elektrisch rijden of op die op waterstof rijden, wel welkom zijn in de zero-emissiezone. Dit om de CO2-uitstoot te kunnen verminderen, wat natuurlijk een groot voordeel heeft voor de aardbol.
Overgangsregels
Er zijn dus veel gemeentes die een zero-emissiezone willen worden. Zo zijn er al tientallen gemeenten die deze regel hebben ingevoerd. Als je dus regelmatig met jouw bestel- of vrachtwagen in de grote stad moet zijn, is het belangrijk om stil te staan bij het feit dat dit een zero-emissiezone kan worden en wat er gaat veranderen.
Wel is het zo dat er een aantal overgangsregels gelden, waarbij je ook nog na 2025 de zero-emissiezone mag betreden. Zo hangt het af van de emissieklasse en of jouw vrachtwagen wel of geen oplegger heeft. Ook kan het zijn dat je een vrijstelling krijgt met een bepaalde carrosseriecode. Het is slim om je te verdiepen in de overgangsregels en wat er precies voor jou gaat veranderen.
Elektrisch rijden
Het is belangrijk om alvast na te denken over de toekomst. Zo wordt elektrisch rijden steeds meer aangemoedigd en met de komst van de zero-emissiezones is er bijna geen ontkomen meer aan. Vooral als je bijvoorbeeld met jouw bestelwagen regelmatig door Nederland moet rijden en je ook door deze zero-emissiezones komt, is een milieuvriendelijke auto zoals een elektrische bedrijfswagen zowat een must.