
Als je klem zit tussen een hond met een volle blaas en een brandkraan, krijg je een gouden douche. Als Ursula von der Leyen van de EU haar zin krijgt, staat België een onaangename douche te wachten. Sommige Europese NAVO-leden, die graag een Oekraïne willen redden dat niet meer te redden valt, proberen wanhopig een manier te vinden om Russische activa die bij Euroclear worden aangehouden te stelen zonder toe te geven dat ze zich schuldig maken aan diefstal. De Europese Commissie is de meest uitgesproken voorstander van het gebruik van het geld en de onverwachte winsten die worden gegenereerd door bevroren Russische staatsactiva die bij Euroclear (en soortgelijke EU-instellingen) worden aangehouden, in een bedrieglijk plan om grote leningen voor de begroting, defensie en wederopbouw van Oekraïne te ondersteunen. Zij presenteert dit als een ongekend maar juridisch “veiliger” mechanisme voor herstelbetalingen, waarbij de eigendomsclaim van Rusland op de onderliggende activa formeel intact blijft, terwijl de inkomsten en kassaldi die deze genereren, worden omgeleid. Maar hoe je het ook wendt of keert, het blijft diefstal en België kronkelt bij het vooruitzicht daarvan.
Om te begrijpen wat er aan de hand is, heb je een korte uitleg over Euroclear nodig. Euroclear is een in Brussel gevestigde wereldwijde effectenbewaarinstelling die ongeveer 200-300 miljard euro aan bevroren Russische centrale bankactiva (per december 2025) aanhoudt als gevolg van EU-sancties na de Russische invasie van Oekraïne in 2022. Het plan van de EU, dat begin december 2025 werd voorgesteld, beoogt deze activa in beslag te nemen of te gebruiken voor een lening van 50 miljard euro aan Oekraïne, maar België – het gastland van Euroclear – heeft dit plan verworpen omdat het onaanvaardbare risico’s met zich meebrengt. Belgische functionarissen stellen dat deze maatregel het land zou blootstellen aan een “enorme aansprakelijkheid” als wettelijke locatie van de activa, waardoor het plan mogelijk zou worden lamgelegd. Hieronder volgen de belangrijkste risico’s, gebaseerd op verklaringen van de Belgische regering, de bezorgdheid van Euroclear en analyses van deskundigen, schrijft Larry Johnson.
Het grootste probleem voor België is dat Rusland heeft gedreigd met een Investor-State Dispute Settlement (ISDS)-procedure tegen België op grond van bilaterale investeringsverdragen (bijvoorbeeld de overeenkomst tussen Rusland, België en Luxemburg uit 1989), waarbij het de inbeslagname als “diefstal” bestempelt en miljarden aan schadevergoeding eist. Deze verdragen, die dateren van vóór de oorlog, kunnen leiden tot arbitrage bij instanties zoals het Permanent Hof van Arbitrage in Den Haag, met boetes tot 33-50 miljard euro (overeenkomend met de geschatte verliezen van Rusland). België is terecht van mening dat het deze arbitrage zou verliezen.
België beschouwt het EU-plan als “illegaal volgens het internationaal recht”, omdat het mogelijk eigendomsrechten schendt en de staat blootstelt aan directe rechtszaken, in tegenstelling tot andere EU-lidstaten zonder soortgelijke verdragen. De garanties van de EU (bijvoorbeeld gedeelde aansprakelijkheid) worden door Brussel als onvoldoende beschouwd.
Als toezichthouder en gastheer van Euroclear zou België te maken krijgen met schadeclaims van klanten of Rusland, waardoor zijn staatsinvesteringsfonds van 500 miljard euro onder druk zou komen te staan of reddingsoperaties door de belastingbetaler nodig zouden zijn. Euroclear heeft al gewaarschuwd voor “catastrofale” operationele verstoringen, waaronder het opnemen van geld door klanten, wat België jaarlijks 10 tot 20 miljard euro aan verloren financiële activiteit zou kunnen kosten.
Rusland heeft op zijn beurt gewaarschuwd dat inbeslagname zal leiden tot vergeldingsmaatregelen in de vorm van het bevriezen van Russische activa in het buitenland (waarvan Moskou al ongeveer 33 miljard euro in beslag heeft genomen), wat de economische oorlog zal escaleren.
De neutraliteit van Euroclear als “veilige haven” voor wereldwijde effecten (met een omvang van 37 biljoen euro) zou worden ondermijnd, waardoor investeerders zouden worden afgeschrikt en de status van België als financieel centrum (bijvoorbeeld Brussel als hoofdstad van de EU) zou worden aangetast. Het bedrijf heeft zijn “ernstige bezorgdheid” geuit over de politisering, die mogelijk zou kunnen leiden tot een daling van 10-15% van de bewaarnemingsvolumes.
Het standpunt van België heeft het EU-plan tot stilstand gebracht, wat heeft geleid tot oproepen om activa (bijvoorbeeld 25 miljard euro buiten Euroclear) te herverdelen om deze risico’s te beperken. Critici vinden dit te voorzichtig, maar de Belgische premier Alexander De Croo heeft prioriteit gegeven aan “rechtszekerheid” om “onbedoelde gevolgen” te voorkomen.
De Europeanen moeten luisteren naar een klassieker van The Beatles… Geld kan geen liefde kopen (seks wel, maar geen liefde) en het kan Oekraïne geen overwinning op Rusland kopen. Ondanks de retoriek die uit hun gapende monden komt, zijn de Europeanen niet bereid om Oekraïne alles te geven wat ze te geven hebben als dat betekent dat de Europeanen hun eigen middelen moeten gebruiken. Het is beter om met de creditcard van een ander land wapens te gaan kopen.
[embedded content]Ik heb nog een filmfragment voor jullie dat laat zien wat Europa mogelijk al heeft gedaan met de Russische activa… Zie Europa als het personage dat Jim Carrey speelt, maar dan niet zo slim:
[embedded content]Vind je het belangrijk dat er nog onafhankelijke berichtgeving bestaat die niet wordt gestuurd door grote belangen? Met jouw steun kunnen we blijven schrijven en onderzoeken. Klik hieronder en draag bij aan het voortbestaan van Frontnieuws.
Copyright © 2025 vertaling door Frontnieuws. Toestemming tot gehele of gedeeltelijke herdruk wordt graag verleend, mits volledige creditering en een directe link worden gegeven.
Euroclear dreigt Brussel voor de rechter te slepen als het wordt gedwongen Russische staatsactiva over te dragen
Volg Frontnieuws op 𝕏 Volg Frontnieuws op Telegram
Lees meer over:
Source: https://www.frontnieuws.com/belgie-zit-klem-tussen-de-eurohond-en-de-russische-brandkraan/
.
