In de stad Antwerpen mag je straks nog met maximaal 25 km/u op het fietspad rijden, “en de politie zal overtreders verbaliseren.” Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan, blijkt in de praktijk. “Er is geen apparaat dat de snelheid van een rijdende fietser kan controleren, evenmin een verkeersbord waarmee je die maximum snelheid kan afdwingen”, zeggen experts.

Het nieuwe Antwerpse schepencollege wil de onveilige situaties op de fietspaden aanpakken, waar steeds vaker ongevallen plaatsvinden tussen trage en snelle fietsers of mensen met een step. Ze stellen voor om een maximumsnelheid van 25 km/u op alle fietspaden in Antwerpen in te voeren. De politie zal controleren en bekeuren, zoals vermeld in het bestuursakkoord.

Het is echter nog niet duidelijk hoe dit in de praktijk zal worden uitgevoerd. Schepen Koen Kennis (N-VA) geeft aan dat het beleid de komende weken en maanden verder zal worden uitgewerkt, waarbij er overleg zal plaatsvinden met de Vlaamse en federale overheid die bevoegd zijn voor snelheidsbeperkingen. Daarnaast willen ze ook extra sensibiliseren, zodat iedereen zijn snelheid aanpast wanneer het druk is op het fietspad.

Het probleem is echter dat er momenteel geen apparaten op de markt zijn waarmee de politie de snelheid van een fietser kan controleren. In andere Europese landen worden zogenaamde speedguns gebruikt, maar deze zijn in België nog niet gehomologeerd vanwege strengere technische regels. Er is wel hoop dat er binnenkort curvometers worden goedgekeurd, waarmee de politie kan controleren of een step niet te snel rijdt.

Daarnaast is het ook niet de bevoegdheid van de stad Antwerpen om de snelheid op fietspaden te bepalen. De politie heeft momenteel geen middelen om effectief vast te stellen dat een fietser te snel rijdt. Bovendien zijn fietsers zelf ook niet enthousiast over het idee om de snelheid aan banden te leggen. Volgens de Fietsersbond is het beter om meer ruimte te creëren, zodat fietspaden breder kunnen worden. Ze stellen voor om parkeerplaatsen aan één kant van de straat te schrappen. Echter, deze ingreep ligt gevoelig in Antwerpen.

Wat het stadsbestuur wel kan doen, is via verkeersborden zogenaamde speedpedelecs van de fietspaden weren. Deze snelle elektrische fietsen mogen maximaal 25 km/u rijden. In het nieuwe bestuursakkoord staat dat brommers en speedpedelecs die sneller willen rijden dan 25 km/u dit op de rijbaan moeten doen. De Fietsersbond is echter geen voorstander van dit idee, omdat het bijvoorbeeld voor ouders lastig kan zijn om met hun speedpedelec hun fietsende kind naar school te begeleiden.

Al met al blijkt het handhaven van de maximumsnelheid op fietspaden in Antwerpen een uitdaging te zijn. Er zijn geen apparaten om de snelheid van fietsers te controleren en verkeersborden zijn niet officieel. Experts stellen dat het installeren van flitscamera’s op fietspaden overdreven zou zijn. Het blijft dus de vraag hoe het schepencollege dit plan in de praktijk zal uitvoeren.


Source: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20241216_96667991

.


Door NieuwsBlad

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor de nieuws brief!


1 keer per dag de belangrijkste berichten,
1 keer per week de belangrijkste headlines,
en de nieuwste uitzendingen van hnmda,
zo in je postvakje... zeg nu ja....