
Streamingdiensten bepalen de cultuur
“Bennie Stout is tijdloos en nog steeds heel leuk,” aldus Nijenhuis. Maar niemand durft hem uit te zenden. Geen Netflix, geen Videoland, geen Disney+. De nieuwe heilige drievuldigheid van cultureel kapitaal heeft geoordeeld: Zwarte Piet is taboe. En dus wordt de geschiedenis digitaal herschreven. Letterlijk.
De makers overwogen zelfs om alle scènes met Pieten opnieuw op te nemen, maar dat bleek financieel onhaalbaar. Dus ja, dan maar AI. Dan maar digitale zelfcensuur in de hoogste versnelling.
Filmklassieker uitgewist door culturele kramp
Voor wie het gemist heeft: Bennie Stout was in 2011 een bioscoophit. Een film die zich afspeelt in de jaren dertig, met acteurs als Hanna Verboom, Irene Moors en Plien van Bennekom. De film ademt nostalgie, jeugdigheid en een vleugje Sinterklaasmagie.
Maar in 2025 is nostalgie een misdrijf, traditie een probleem, en Zwarte Piet een ‘veiligheidsrisico’. De film wordt dus ‘gecorrigeerd’. Niet omdat kijkers dat willen — maar omdat activistische algoritmes en bange marketingafdelingen de toon bepalen.
Wat volgt er nog meer?
Dit is geen incident, dit is symptoom van een samenleving die collectief knielt voor een intolerante minderheid. Wat volgt hierna? Gaan we met AI alle tabaksproducten uit oude films filteren? Wordt Sinterklaas zelf vervangen door een genderneutrale kindervriend met CO2-neutrale staf?
En durft nog iemand zich af te vragen wat dit met historische eerlijkheid, artistieke vrijheid en cultureel zelfrespect te maken heeft? Of is dat ook al verboden terrein?
.

