In het kader van De Warmste Week, die dit jaar rond onzichtbare ziekten draait, organiseerde barbershop Barbaer zondag een winterbar in Lommel.
Organisatoren Joris en Yannick kozen ervoor om naast De Warmste Week ook het lokale project Het Gouden Hart te ondersteunen. “We wilden onzichtbare armoede in de kijker zetten”, aldus Joris. Ze wilden het evenement bovendien groter opzetten dan de vorige edities “om meer mensen te bereiken”. Bezoekers konden er terecht voor warme dranken, boterhammen met spek en muziek van DJ Stef, DJ Patje van de Screen en DJ Robin.
Een opvallende blikvanger was het kraampje van de 11-jarige Valentino, die 3D-geprinte lampjes en sleutelhangers in de vorm van het iconische vlammetje verkocht. De stukken kostten 5 of 7 euro, waarvan telkens 4 euro naar de De Warmste Week gaat. Valentino trekt met zijn actie ook buiten Lommel. Op 14 december staat hij op de Warmste Week-markt in Erperheide en op 20 december bezoekt hij het rusthuis in Sint-Truiden. Wie er niet bij kan zijn, kan bij hem thuis op Kattenbos 91 nog steeds een lampje kopen.
Ondanks het slechte weer werd de winterbar goed bezocht. “De tent zat vrijwel de hele namiddag goed gevuld”, zegt Joris. “Het toont dat lokale solidariteit nog leeft.”
One liner: Een warme winterbar in Lommel zet onzichtbare armoede in de kijker en brengt mensen samen voor De Warmste Week.
.

