
De heilige graal van de industrie
Et voilà: je hebt je eigen soda-as gemaakt.
De voordelen zijn gigantisch:
- a]:text-primary dark:[&>a]:text-white [&>a]:underline md:text-lg text-base”>30 procent minder kosten bij de raffinage.
- a]:text-primary dark:[&>a]:text-white [&>a]:underline md:text-lg text-base”>Minder water- en energieverbruik.
- a]:text-primary dark:[&>a]:text-white [&>a]:underline md:text-lg text-base”>Het zwaar vervuilende afvalproduct natriumsulfaat verdwijnt.
- a]:text-primary dark:[&>a]:text-white [&>a]:underline md:text-lg text-base”>Het restproduct is bruikbaar zand en kalksteen.
Dit is hoe je elektrische auto’s betaalbaar maakt voor de gewone man. Niet door subsidies te strooien, maar door het productieproces slimmer te maken. Een Nederlandse batterij-expert durft het zelfs hardop te zeggen: “Als dit in productie herhaald bewezen wordt, dan zal dit de batterijwereld wel op z’n kop zetten.”
Wij geloven in vooruitgang door techniek en ondernemerschap, niet door verstikkende overheidsregels. Elon Musk bewijst ons gelijk. Steun onze positieve, rechtse journalistiek! Doneer via BackMe of maak uw bijdrage over op NL95RABO0159098327 t.n.v. Liberty Media. En let op: via BackMe krijgt u onze dagelijkse column gratis in uw mailbox!
China buitenspel zetten
Maar er is een nog veel belangrijker aspect dan alleen de prijs. Dit is een geopolitieke mokerslag. Op dit moment heeft China de wereld in een wurggreep als het gaat om lithiumraffinage (60 procent van de markt). De communistische partij in Peking bepaalt de prijs en het aanbod.
Door dit proces in eigen huis (in de VS) te ontwikkelen en efficiënter te maken dan de Chinezen, breekt Musk die machtspositie. Het maakt het Westen onafhankelijker. Terwijl onze politici in Europa nog steeds naïef handeldrijven met de Chinezen, bouwt Tesla aan autarkie.
Hollands gezeur
Natuurlijk zijn er in Nederland altijd weer ‘experts’ die het feestje proberen te verpesten met nuances. Onderzoeker Auke Hoekstra van de TU Eindhoven moet toegeven dat het “echt heel mooi” is, maar haast zich te zeggen dat de besparing “beperkt” is. “Van 11 naar 10 dollar per kilowattuur,” rekent hij voor.
Tja, dat is de typische Nederlandse kruideniersmentaliteit. Voor een miljardenbedrijf als Tesla is elke dollar winst op een batterijcel een gigantisch bedrag. En het gaat om het principe: je maakt van afval iets waardevols.
De toekomst is niet groen, maar slim
Tesla bewijst dat de toekomst niet ligt in het verbieden van dingen, maar in het slimmer maken van processen. CO2 is geen vergif, het is een bouwsteen.
Elon Musk zorgt voor duizend nieuwe banen in Texas en een schoner productieproces, zonder dat daar een klimaatactivist aan te pas komt. Daar kunnen ze in Den Haag nog wat van leren.
Vond u dit een goed artikel? De Dagelijkse Standaard juicht ondernemers toe die de wereld veranderen zonder staatsdwang. Steun onze onafhankelijke journalistiek. Doneer vandaag nog via BackMe of maak uw bijdrage over op NL95RABO0159098327 t.n.v. Liberty Media. Samen kijken we naar de toekomst!
.

