
NIJVERDAL – Een 60-jarige voormalig politieagent uit Nijverdal is door de rechtbank veroordeeld tot een taakstraf van 240 uur wegens corruptie en het onrechtmatig raadplegen van politiesystemen. Dit meldt RTV Oost vandaag. Volgens de rechtbank maakte de man misbruik van zijn functie door buitenlandse vrachtwagenchauffeurs geld afhandig te maken.
De oud-agent zou in het najaar van 2023 twee Oost-Europese vrachtwagenchauffeurs hebben gedwongen om contant geld op te nemen bij pinautomaten in Almelo en Oldenzaal. Hij vertelde de chauffeurs dat het om boetes ging, maar stak de betaalde bedragen vervolgens in eigen zak. De rechtbank spreekt van een “doortrapte manier van handelen” en oordeelt dat het vertrouwen in de politie hierdoor ernstig is geschaad.
De zaak kwam aan het rollen nadat een oplettende inwoner van Oldenzaal melding maakte van opvallende situaties bij een pinautomaat. Daarbij zag hij dat dezelfde motoragent meerdere Oost-Europese chauffeurs begeleidde en contante bedragen aannam. Uit onderzoek bleek daarnaast dat de agent zonder geldige reden persoonsgegevens had opgezocht in politiesystemen.
Hoewel de rechtbank de feiten ernstig noemt, krijgt de voormalige agent geen gevangenisstraf. Omdat er meer dan twee jaar verstreek tussen zijn aanhouding en de behandeling van de zaak, is volgens de rechtbank sprake van overschrijding van de redelijke termijn. Daarom werd gekozen voor de maximale taakstraf van 240 uur. De man kan nog in hoger beroep gaan tegen de uitspraak.
