
kunnen ophalen bij de gemeente klinkt misschien als een geruststellend
initiatief. Wie er iets langer over nadenkt, komt echter tot een minder
prettige conclusie. Waarom hebben jonge vrouwen überhaupt een apparaat nodig
dat 120 decibel lawaai maakt om zich veiliger te voelen op straat?
Dat een gemeente persoonlijke alarmen uitdeelt, wordt
gepresenteerd als een positieve veiligheidsactie. Tegelijkertijd legt het
vooral een ongemakkelijke werkelijkheid bloot: steeds meer vrouwen voelen zich
blijkbaar niet meer vanzelfsprekend veilig wanneer ze ’s avonds naar huis
lopen.
komt ophalen. “Wij liepen een keer ’s avonds van de supermarkt naar huis en
werden toen aangesproken door een jongen die vervelend deed”, vertelt ze tegen
het AD. “Ik hoop dat ik dit nooit hoef te gebruiken.”
Haar moeder Maartje is blij dat er tenminste iets
beschikbaar is. “Ik kan haar geen pepperspray meegeven, want dat is illegaal.
Maar met zo’n alarm trek je in ieder geval de aandacht als er ooit iets
gebeurt.” Dat laatste klinkt logisch. Tegelijkertijd wringt het. Want hoe
normaal is het eigenlijk dat jonge vrouwen tegenwoordig een soort noodsirene
nodig hebben voor een wandeling naar huis?
Een sirene aan je sleutelbos
Het apparaatje zelf is eenvoudig. Trek het pinnetje eruit en
er klinkt een geluid van ongeveer 120 decibel. Dat is vergelijkbaar met een
sirene. De bedoeling is dat omstanders worden gealarmeerd en een eventuele
belager schrikt van de aandacht. De gemeente richt zich met de actie vooral op
vrouwen tussen de 18 en 24 jaar. Het alarm is echter beschikbaar voor iedereen
die daar behoefte aan heeft.
Een groter probleem
De alarmen maken deel uit van het gemeentelijke programma Iedereen
veilig over straat. Daarbij kijkt Oosterhout naar plekken waar inwoners
zich onveilig voelen. Denk aan betere verlichting, het snoeien van groen en
extra aandacht voor handhaving. Dat zijn verstandige maatregelen. De vraag
blijft alleen waarom ze überhaupt nodig zijn.
Want uiteindelijk zou de oplossing niet moeten zijn dat
vrouwen met een alarmsysteem op zak door de stad lopen. De oplossing zou moeten
zijn dat niemand zich geroepen voelt om vrouwen lastig te vallen, te
intimideren of bang te maken.
Dat Oosterhout deze alarmen uitdeelt is daarom tegelijk goed
nieuws én slecht nieuws. Goed nieuws omdat de gemeente een probleem serieus
neemt. Slecht nieuws omdat het bestaan van die actie laat zien dat het probleem
er überhaupt is.
.

